2016-07-20
Struktura organizacyjna i zadania Wydziału
Wykaz komórek organizacyjnych:
- Oddział do Spraw Dróg i Komunikacji
- Oddział do Spraw Inwestycji
- Oddział do Spraw Monitoringu i Budżetu
- Stanowisko pracy do spraw organizacyjnych
- Oddział Obsługi Przejść Granicznych w Bobrownikach
- Oddział Obsługi Przejść Granicznych w Kuźnicy Białostockiej
- Oddział Obsługi Rzecznego Przejścia Granicznego w Rudawce
- Oddział Obsługi Przejść Granicznych w Połowcach
- Oddział Obsługi Drogowego Przejścia Granicznego w Białowieży
- Oddział Obsługi Kolejowego Przejścia Granicznego w Siemianówce.
Do zadań Wydziału Infrastruktury należy w szczególności prowadzenie spraw:
1. W zakresie planowania, finansowania, budowy, rozbudowy, przebudowy, utrzymania i obsługi przejść granicznych:
- współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego w sprawie utworzenia nowych przejść granicznych,
- opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie tworzenia lub zmiany statusu przejść granicznych,
- udział w posiedzeniach Polsko-Białoruskiej Podkomisji ds. Przejść Granicznych i Infrastruktury, działającej w ramach Polsko-Białoruskiej Międzyrządowej Komisji Koordynacyjnej ds. Współpracy Transgranicznej,
- współpraca ze służbami granicznymi i służbami inwestycyjnymi Republiki Białoruś przy realizacji projektów inwestycyjnych w sprawach dotyczących uzgodnień projektowo-realizacyjnych w zakresie budowy, rozbudowy, przebudowy przejść granicznych oraz realizacji wspólnych przedsięwzięć mających na celu udrożnienie ruchu granicznego,
- ustalanie, w porozumieniu z właściwymi organami, zasięgów terytorialnych przejść granicznych,
- planowanie i gospodarowanie środkami budżetowymi i rezerw celowych na realizację przejść granicznych,
- uzgadnianie ze służbami granicznymi potrzeb inwestycyjnych w przejściach granicznych województwa,
- doposażenie służb granicznych, celnych oraz innych służb pracujących w przejściach granicznych województwa w sprzęt specjalistyczny oraz pozostałe urządzenia zapewniające sprawną i skuteczną kontrolę graniczną,
- uzyskiwanie decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego, o uwarunkowaniach środowiskowych przedsięwzięcia, operatów wodnoprawnych i pozwoleń wodnoprawnych, studiów wykonalności inwestycji, pozwoleń na budowę, pozwoleń na użytkowanie,
- dokonywanie sondażu rynku w celu ustalenia szacunkowej wartości zamówień publicznych oraz udział w pracach komisji przetargowych,
- przygotowanie i realizacja działań związanych z prawem dysponowania gruntem lub wykupem gruntu pod budowę planowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego oraz przygotowywanie dokumentów niezbędnych do zawarcia aktów notarialnych oraz wnioskowanie o wyłączenie gruntów z produkcji rolnej lub leśnej na podstawie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych,
- bieżąca ocena i analiza oraz sporządzanie sprawozdań z realizacji inwestycji na przejściach granicznych,
- udział w pracach komisji odbiorczych z ramienia inwestora,
- tworzenie, budowa, rozbudowa i przebudowa w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego, na zewnętrznej granicy Unii Europejskiej, na wniosek właściwego organu kontroli, lądowisk dla śmigłowców,
- zawieranie, rozliczanie i realizacja umów najmu pomieszczeń, sprzętu, urządzeń i gruntu w kolejowych przejściach granicznych ze spółkami grupy PKP, celem zapewnienia organom kontroli granicznej niezbędnych warunków do wykonywania czynności kontrolnych,
- prowadzenie uzgodnień ze służbami granicznymi, w celu umożliwienia organom kontrolnym zainstalowania w przejściach granicznych urządzeń i sprzętu technicznego, finansowanego i utrzymywanego ze środków własnych wnioskującego organu kontroli,
- finansowanie i utrzymywanie przejść granicznych: na szlakach turystycznych przecinających granicę państwową, miejsc przekraczania granicy na szlakach turystycznych w zakresie określonym obowiązującymi przepisami prawa oraz przejść turystycznych; przeznaczonych wyłącznie dla małego ruchu granicznego; punktów nocnego postoju na rzekach granicznych; przejść granicznych poza terytorium RP, w których kontrole wykonują funkcjonariusze właściwych organów RP, jeżeli umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej,
- współpraca z samorządem terytorialnym oraz organami kontroli działającymi w przejściach granicznych w zakresie funkcjonowania przedsięwzięć mogących usprawnić ruch graniczny, ze środków pochodzących z pomocy finansowej jednostki samorządu terytorialnego lub pomocy zagranicznej,
- zapewnienie właściwych warunków pracy organom przeprowadzającym kontrole graniczne w zakresie nieodpłatnego udostępniania i utrzymania w sprawności i w odpowiednich warunkach sanitarnych pomieszczeń i miejsc, sprzętu i urządzeń oraz zapewnienie dostaw energii elektrycznej, energii cieplnej, oświetlenia i wody w celu administrowania obiektami na przejściach granicznych,
- planowanie i gospodarowanie środkami budżetowymi i rezerwami celowymi w zakresie wydatków rzeczowych na utrzymanie przejść granicznych,
- pozyskiwanie środków z rezerw celowych z budżetu państwa na bieżące funkcjonowanie przejść granicznych,
- sporządzanie wniosków do planów rocznych zamówień publicznych, przygotowywanie postępowań o udzielanie zamówień publicznych w zakresie utrzymania przejść granicznych oraz praca w komisjach przetargowych,
- przygotowywanie dokumentacji w zakresie realizacji dostaw, usług i robót budowlanych, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty, o której mowa w art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych,
- prowadzenie spraw dotyczących ubezpieczania mienia oraz likwidacja szkód na przejściach granicznych,
- sporządzanie informacji i sprawozdań w zakresie bieżącego funkcjonowania przejść granicznych,
- sporządzanie planu remontów obiektów, przeglądów i konserwacji, legalizacji urządzeń oraz ich dokonywanie,
- prowadzenie we współpracy z Biurem Obsługi Urzędu, spraw dotyczących podatków i opłat związanych z nieruchomościami i środkami transportu na przejściach granicznych,
- wykonywanie bieżących prac remontowych, konserwacyjnych i porządkowych związanych z utrzymaniem obiektów oraz sprzętu i urządzeń w należytym stanie technicznym, w tym bieżące usuwanie awarii, zgłaszanie wniosków dotyczących zlecania czynności, które nie mogą być wykonane we własnym zakresie,
- realizacja obowiązków wynikających z rozdz. 6 utrzymanie obiektów budowlanych ustawy Prawo budowlane, w tym: prowadzenie spraw związanych z przeglądami okresowymi obiektów budowlanych, nadzór nad książkami obiektów itp. oraz prowadzenie spraw związanych z przeglądem sprzętu p.poż. na przejściach granicznych,
- zgłaszanie i egzekwowanie szkód powstałych w przejściach granicznych,
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem majątku w przejściach granicznych – dochodzenie roszczeń ubezpieczeniowych,
- prowadzenie spraw dotyczących gospodarowania składnikami majątku ruchomego będącego w dyspozycji Oddziałów Obsługi Przejść Granicznych,
- utrzymanie zaplecza techniczno – materiałowego w przejściach granicznych,
- nadzór nad realizacją oraz odbiór dostaw i usług wykonywanych przez podmioty zewnętrzne oraz udział w przeglądach obiektów budowlanych, ppoż. itp.,
- wykonywanie spraw pracowniczych w zakresie czasu pracy,
- naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska w przejściach granicznych oraz wprowadzanie danych do Krajowej Bazy Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami,
- wprowadzanie do Centralnego Rejestru Operatorów Urządzeń i Systemu Ochrony Przeciwpożarowej danych z przeglądów, konserwacji i napraw urządzeń w przejściach granicznych zawierających substancję zubożającą warstwę ozonową (klimatyzatory, agregaty chłodnicze, systemy ochrony przeciwpożarowej),
- sporządzanie sprawozdawczości statystycznej w zakresie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przejść granicznych,
- informowanie podróżnych na przejściach granicznych o wymaganiach dotyczących wprowadzania na terytorium Unii Europejskiej osobistych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego oraz przekazywanie informacji koniecznej do sporządzenia sprawozdania organom Inspekcji Weterynaryjnej;
2. W zakresie inwestycji finansowanych z budżetu Wojewody:
- współpraca z Wydziałem Finansów i Budżetu w zakresie opracowywania projektu budżetu Wojewody, w części dotyczącej wydatków majątkowych,
- opracowywanie i bieżąca aktualizacja spisu zadań inwestycyjnych finansowanych z budżetu Wojewody,
- wykonywanie nadzoru nad sposobem wykorzystania środków przyznanych z budżetu Wojewody na realizację inwestycji w nadzorowanym zakresie,
- opracowywanie okresowych analiz, ocen i informacji z realizacji budżetu Wojewody w zakresie wydatków majątkowych;
3. W zakresie sprawowania kontroli:
- nad prawidłowością wykorzystania i rzetelnością rozliczania dotacji celowych przekazywanych z budżetu Wojewody organom samorządu terytorialnego na realizację zadań wynikających z ustawy o usługach turystycznych i egzekwowanie zwrotu dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem wraz z odsetkami,
- nad prawidłowością wykorzystania i rzetelnością rozliczania dotacji celowych w zakresie wydatków majątkowych przekazywanych z budżetu Wojewody organom samorządu terytorialnego na realizację zadań wynikających w zakresie określonym w dziale administracji rządowej: pomoc społeczna i egzekwowanie zwrotu dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem wraz z odsetkami,
- wykonywania przez organy samorządu terytorialnego i inne podmioty zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z ustaw bądź zawartych porozumień, w zakresie określonym działami administracji rządowej: transport, sprawy wewnętrzne, rozwój regionalny, gospodarka, energia, budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo – w zakresie określonym w § 14 statutu oraz pomoc społeczna - w zakresie wydatków majątkowych;
4. Zarządzanie projektami w zakresie przejść granicznych:
- przygotowywanie, aplikowanie i realizacja projektów finansowanych ze środków zewnętrznych,
- współpraca z Krajową Instytucją Koordynującą, Wspólną Instytucją Zarządzającą, Wspólnym Sekretariatem Technicznym, Komitetem Monitorującym, Instytucją Pośredniczącą, Instytucją Audytu lub Instytucją Płatniczą w zakresie realizacji i rozliczania środków finansowych z programów Unii Europejskiej oraz sprawozdawczości i monitoringu wykorzystania środków,
- współpraca z Centrum Projektów Polska Cyfrowa w Warszawie, Centrum Projektów Europejskich w Warszawie i Centrum Obsługi Projektów Europejskich w Warszawie w zakresie realizacji inwestycji w przejściach granicznych, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej,
- wnioskowanie o zapewnienie finansowania i uruchamianie środków finansowych z rezerw celowych budżetu państwa i budżetu środków europejskich,
- składanie raportów wpływów, wniosków o płatność wraz z dokumentami potwierdzającymi wydatki i protokołami odbioru urządzeń, wykonanych prac lub usług,
- zapewnienie promocji projektów realizowanych z programów finansowanych ze środków Unii Europejskiej,
- udział w spotkaniach partnerskich, wynikających z zawartych umów o partnerstwo w realizacji projektów współfinansowanych ze środków europejskich,
- zapewnienie trwałości projektów realizowanych z programów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, zgodnie z dokumentami programowymi.
5. W zakresie komunikacji i dróg:
- powoływanie komisji do przeprowadzania egzaminu kandydatów na instruktorów szkolących osoby ubiegające się o uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi,
- sprawowanie nadzoru nad szkoleniem kierowców wykonujących przewozy drogowe oraz nad ośrodkami doskonalenia techniki jazdy,
- sprawowanie nadzoru nad zarządzaniem ruchem na drogach wojewódzkich, powiatowych, publicznych położonych w miastach na prawach powiatu, gminnych oraz na drogach wewnętrznych położonych w strefach ruchu lub w strefach zamieszkania, poprzez:
- przeprowadzanie kontroli w organach zarządzających ruchem na drogach województwa,
- dokonywanie oceny organizacji ruchu w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- rozstrzyganie w sprawach spornych dotyczących istniejącej lub projektowanej organizacji ruchu, z uwzględnieniem interesu ogólnospołecznego oraz konieczności zapewnienia ruchu tranzytowego, - współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej w sprawach z zakresu rozwoju infrastruktury drogowej,
- realizowanie zadań związanych z naborem wniosków o dofinansowanie zadań w ramach Funduszu Dróg Samorządowych oraz obsługa prac komisji do spraw oceny wniosków,
- prowadzenie rejestru przedsiębiorców:
- prowadzących ośrodek szkolenia kierowców wykonujących przewozy drogowe,
- prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy, - prowadzenie ewidencji ośrodków doskonalenia technik jazdy prowadzonych przez jednostki wojskowe lub jednostki resortu spraw wewnętrznych oraz ewidencji instruktorów techniki jazdy,
- obsługa nadawania uprawnień instruktorom techniki jazdy oraz prowadzenie ewidencji instruktorów techniki jazdy,
- sprawowanie nadzoru, pod względem legalności, nad wykonaniem przez starostę i marszałka województwa zadań, o których mowa w art.122 ust. 1 pkt. 1 ustawy o kierujących pojazdami,
- sporządzanie i przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw transportu rocznego sprawozdania z terenu województwa, na podstawie sprawozdań starostów, z wykonania zadań określonych ustawą o kierujących pojazdami,
- realizacja zadań związanych z wyznaczaniem dworców, w których jest udzielana pomoc osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, ochroną praw pasażerów korzystających z przewozu drogowego, rozpatrywaniem skarg pasażerów na przewoźników, kontrolą zgodności prowadzonej działalności z przepisami rozporządzenia (UE) nr 181/2011 oraz nakładaniem kar pieniężnych na przewoźników drogowych lub podmioty zarządzające dworcem,
- realizacja zadań związanych z uiszczaniem opłat za badanie tachografu, na podstawie ustawy o tachografach.
- realizacja zadań związanych z dofinansowaniem funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej
6. W zakresie gospodarki komunalnej i energetyki:
- współdziałanie z samorządami gmin w zakresie zadań związanych z gospodarką mieszkaniową – wynikających z przepisów ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy, Kodeksu cywilnego oraz z ustawy o dodatkach mieszkaniowych,
- wykonywanie zadań związanych z ustalaniem wysokości wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych dla województwa - z wyłączeniem Miasta Białegostoku, oraz odrębnie dla Miasta Białegostoku,
- realizacja zadań w zakresie gospodarki energetycznej na terenie województwa podlaskiego, wynikających z przepisów ustawy - Prawo energetyczne i aktów wykonawczych, w zakresie:
- uzgadniania planów wprowadzenia ograniczeń w dostarczaniu ciepła,
- realizacji zadań kontrolnych związanych z wprowadzonymi ograniczeniami – w odniesieniu do paliw stałych i ciekłych oraz ciepła, - współdziałanie z samorządami terytorialnymi oraz z ministrem właściwym do spraw gospodarki przy realizacji zadań związanych z wdrażaniem założeń polityki energetycznej państwa,
- realizowanie zadań związanych z udzielaniem jednostkom samorządu terytorialnego dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych związanych z remontem i odbudową obiektów infrastruktury komunalnej, zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku zdarzeń noszących znamiona klęski żywiołowej oraz współdziałanie w tym zakresie z Departamentem Ochrony Ludności i Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Wydział zapewnia obsługę:
- komisji egzaminacyjnej sprawdzającej kwalifikacje kandydatów na instruktorów szkolących osoby ubiegające się o uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi.