2016-07-20

Struktura organizacyjna i zadania Wydziału

Wykaz komórek organizacyjnych:

  •     Oddział Rekompensat
  •     Oddział Nieruchomości i Skarbu Państwa
  •     Oddział Regulacji Własności Dróg Publicznych i Odszkodowań
  •     Stanowisko pracy do spraw organizacyjnych
  •     Oddział Nadzoru Instancyjnego


Do zadań Wydziału należy:

1. W zakresie realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej:

  • prowadzenie postępowań administracyjnych w I instancji w sprawach realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej,
  • zawiadamianie wojewodów właściwych ze względu na miejsce zamieszkania, innych niż wnioskodawca, osób uprawnionych do rekompensaty, o wszczęciu postępowania administracyjnego,
  • prowadzenie administracyjnych postępowań nadzwyczajnych w sprawach realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej,
  • prowadzenie wojewódzkiego rejestru zawierającego dane dotyczące decyzji lub zaświadczeń potwierdzających prawo do rekompensaty, osób którym te prawa przysługują, stanu i formy realizacji tych praw oraz przekazywanie tych danych ministerstwu właściwemu do spraw Skarbu Państwa ;


2. W zakresie gospodarki nieruchomościami:

  • prowadzenie postępowań administracyjnych w I instancji w sprawach:

- stwierdzenia nabycia mienia (nieruchomości) Skarbu Państwa z mocy prawa na rzecz jednostek samorządu terytorialnego,

- potwierdzania nabycia przez państwowe osoby prawne prawa użytkowania wieczystego gruntów oraz prawa własności budynków i budowli,

- stwierdzania nabycia przez Polskie Koleje Państwowe S.A. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości wchodzących w skład linii kolejowych,

- nabycia prawa własności gruntów Skarbu Państwa przez uczelnie publiczne,

- nabycia z mocy prawa przez Skarb Państwa nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, znajdujących się w granicach parków narodowych, pozostających we władaniu parków narodowych,

- majątków ziemskich,

- stwierdzania reprezentacji Skarbu Państwa oraz wykonywania praw właścicielskich Skarbu Państwa  w stosunku do wód, gruntów pokrytych wodami, nieruchomości wskazanych w ustawie Prawo wodne,

  • prowadzenie postępowań administracyjnych w trybie odwoławczymi nadzwyczajnym w sprawach:
    - osób ubiegających się o zwrot gospodarstw rolnych przejętych na własność Skarbu Państwa z różnych tytułów prawnych,
    - aktów własności ziemi,
  • przekazywanie we władanie Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, lasów i gruntów przeznaczonych do zalesienia, które przeszły w zarząd Lasów Państwowych;


3. W zakresie gospodarowania mieniem Skarbu Państwa:

  • sprawowanie nadzoru nad sposobem gospodarowania przez starostów zasobem nieruchomości Skarbu Państwa,
  • uzgadnianie potrzeb finansowych związanych z gospodarką nieruchomościami Skarbu Państwa,
  • przygotowywanie projektów aktów prawnych Wojewody w sprawach gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa,
  • prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem pozostałym po zlikwidowanych państwowych jednostkach organizacyjnych lub spółkach z udziałem Skarbu Państwa, po rozwiązanych bądź wygasłych umowach o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania oraz przejętym przez Skarb Państwa z innych tytułów, w tym w szczególności:
    - prowadzenie rejestru nieruchomości,
    - zapewnienie wyceny nieruchomości,
    - zabezpieczenie przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,
    - wykonywanie czynności niezbędnych do naliczania należności za nieruchomości udostępnione przed ich przejęciem,
  • prowadzenie spraw związanych z przejęciem lub gospodarowaniem mieniem pozostałym po przedsiębiorstwie państwowym wykreślonym z rejestru przedsiębiorców,
  • planowanie, pozyskiwanie i rozliczanie środków finansowych na realizację zadań;


4. W zakresie regulacji własności dróg publicznych i odszkodowań:

  • prowadzenie postępowań administracyjnych w I instancji w sprawach:
    -ustalania wysokości odszkodowań za nieruchomości przejęte pod drogi krajowe i wojewódzkie, linie kolejowe, lotniska użytku publicznego oraz pod budowle przeciwpowodziowe,
    - ustanawiania i wygaszania prawa trwałego zarządu na nieruchomościach, przejętych pod drogi krajowe i wojewódzkie, lotniska użytku publicznego oraz budowle przeciwpowodziowe,
    - ustanawiania i wygaszania prawa trwałego zarządu na nieruchomościach przejętych pod linie kolejowe oraz sieci przesyłowe,
    - stwierdzania nabycia przez Skarb Państwa własności nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego oraz ustalanie wysokości odszkodowań z tego tytułu,
    - nabycia z mocy prawa przez Skarb Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego własności nieruchomości zajętych pod drogi publiczne,
    - prowadzenia rokowań dotyczących wysokości należnych odszkodowań za nieruchomości przejęte pod sieci przesyłowe, terminal gazowy,
    - ustalania wysokości i wypłaty odszkodowań za nieruchomości przejęte pod sieci przesyłowe, terminal gazowy,
    - stwierdzenia nabycia przez Skarb Państwa własności nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania pozostałych po wydzieleniu pod sieci przesyłowe,
    - stwierdzenia nabycia prawa wieczystego użytkowania, prawa własności budynków, innych urządzeń trwale z gruntem związanych i lokali znajdujących się na nieruchomościach przejętych pod sieci przesyłowe, terminal gazowy,
    - wygaszania prawa zarządu w odniesieniu do gruntów znajdujących się w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, na nieruchomościach przejętych pod sieci przesyłowe, terminal gazowy,
    - wypowiadania zawartych umów cywilnoprawnych w związku z przejęciem przez Skarb Państwa nieruchomości pod sieci przesyłowe, terminal gazowy,
  • prowadzenie postępowań administracyjnych w trybie odwoławczym w sprawach:
    - odszkodowań z tytułu nabycia przez jednostki samorządu terytorialnego własności nieruchomości pod drogi powiatowe i gminne,
    - ustanawiania i wygaszania prawa trwałego zarządu na nieruchomościach, przeznaczonych pod drogi powiatowe i gminne,
  • zawieranie umów w sprawach nabycia nieruchomości pod lotniska użytku publicznego;

4a. W zakresie nadzoru instancyjnego - prowadzenie postępowań administracyjnych w trybie odwoławczym i nadzwyczajnym w sprawach:

  • odszkodowań z tytułu nabycia przez jednostki samorządu terytorialnego własności nieruchomości pod budowę dróg powiatowych i gminnych,
  •   wywłaszczeń, odszkodowań i zwrotu nieruchomości byłym właścicielom z różnych tytułów prawnych,
  • zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości oraz na wejście na grunt przy realizacji inwestycji,
  • oddawania nieruchomości Skarbu Państwa w trwały zarząd i naliczania opłat z tego tytułu oraz przekształcania prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
  • ustanawiania i wygaszania prawa trwałego zarządu na nieruchomościach przeznaczonych pod drogi powiatowe i gminne,
  • opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności, w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa,


5. W zakresie budżetu:

  • uzgadnianie i realizowanie planów finansowych na opracowania geodezyjne i kartograficzne oraz prace geodezyjne i kartograficzne,
  • finansowanie prac geodezyjno-urządzeniowych wykonywanych w ramach dotacji celowych przyznawanych na rzecz rolnictwa oraz nadzór nad wykorzystaniem dotacji,
  • występowanie z wnioskami o przyznanie dotacji celowych na zadania realizowane w dziale gospodarka mieszkaniowa, rozdziale gospodarka gruntami i nieruchomościami, przekazywanie i rozliczanie tych dotacji;


6. Przeprowadzanie kontroli wykonywania przez organy samorządu terytorialnego i inne podmioty zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z ustaw bądź zawartych porozumień, w zakresie określonym działami administracji rządowej:  budownictwo,  planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo - w zakresie gospodarki nieruchomościami.
 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..