2016-10-31

Rekompensaty za nieruchomości pozostawione poza obecnymi granicami RP

KARTA USŁUG



PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI W BIAŁYMSTOKU


Wydział/Biuro:


Wydział Gospodarki Nieruchomościami


Komórka realizująca usługę:

Oddział Rekompensat


Numer telefonu:

+48 857439418


Co chcę załatwić?

Uzyskać decyzję wojewody w przedmiocie potwierdzenia prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej.


Kogo dotyczy?

Prawo do rekompensaty przysługuje:

  • Właścicielowi (współwłaścicielowi) nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:

    1. Był w dniu 1 września 1939 r. obywatelem polskim i miał miejsce zamieszkania na byłym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu przepisów:

    a) art. 3 ustawy z dnia 2 sierpnia 1926 r. o prawie właściwym dla stosunków prywatnych wewnętrznych (Dz. U. Nr 101, poz. 580) lub
    b) art. 24 Kodeksu Postępowania Cywilnego (Dz. U. z 1932 r. Nr 112, poz. 934), lub
    c) § 3-10 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 23 maja 1934 r. wydanego w porozumieniu z Ministrem Skarbu co do § 2 ust. 3-5, z Ministrem Spraw Wojskowych co do §§ 20, 21, 22, 24 ust. 3, § 49 ust. 1 i 2, § 55 i § 56 oraz z Ministrem Spraw Zagranicznych co do § 18 ust. 1 i 2, § 51 i § 55, o meldunkach i księgach ludności (Dz. U. Nr 54, poz. 489),
    -  oraz opuścił byłe terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z przyczyn, o których mowa w art. 1, lub z tych przyczyn nie mógł na nie powrócić;

    2. Posiada obywatelstwo polskie.
  • W razie śmierci właściciela (współwłaścicieli) - wszystkim jego spadkobiercom, albo niektórym z nich wskazanym przez pozostałych spadkobierców, jeżeli posiadają obywatelstwo polskie (wskazanie osoby uprawnionej następuje przez złożenie oświadczenia z podpisem notarialnie poświadczonym lub przed organem administracji publicznej albo przez złożenie oświadczenia w polskiej placówce konsularnej).


Prawo to potwierdza wojewoda na wniosek złożony do dnia 31 grudnia 2008 roku.

Natomiast osoby, które posiadają już zaświadczenia lub decyzje potwierdzające prawo do rekompensaty wydane na podstawie odrębnych przepisów i nie zrealizowały prawa do rekompensaty, występują do wojewody z wnioskiem o ujawnienie w rejestrze, wybranej formy realizacji prawa do rekompensaty.


Co przygotować?

Do wniosku należy dołączyć:

1. Dowody, które świadczą o pozostawieniu nieruchomości poza obecnymi granicami   Rzeczypospolitej Polskiej oraz o rodzaju i powierzchni tych nieruchomości.

Dowodami tymi mogą być w szczególności:

  • urzędowy opis mienia;
  • orzeczenie wydane przez były Państwowy Urząd Repatriacyjny;
  • dokumenty urzędowe, w tym sądowe, a także dokumenty pozyskane z archiwów   państwowych Republiki Białoruś, Republiki Litewskiej, Federacji Rosyjskiej, Ukrainy lub innych państw.

W przypadku braku urzędowego opisu mienia i orzeczenia wydanego przez były Państwowy Urząd Repatriacyjny, dowodami świadczącymi o pozostawieniu nieruchomości poza obecnymi granicami  Rzeczypospolitej Polskiej z przyczyn wymienionych w art. 1 ustawy oraz o rodzaju i powierzchni tych nieruchomości mogą być oświadczenia dwóch świadków złożone, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, przed notariuszem, organem prowadzącym postępowanie lub w polskiej placówce konsularnej w kraju zamieszkania świadka, którzy:

  • zamieszkiwali w miejscowości, w której znajduje się nieruchomość pozostawiona poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej, lub w miejscowości sąsiedniej;
  • nie są osobami bliskimi - w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami – właścicieli lub spadkobierców ubiegających się o potwierdzenie prawa do rekompensaty.

2. Dowody, które świadczą o posiadaniu obywatelstwa polskiego w   dniu  1 września 1939 roku i obecnie, wydane przez władze polskie.

3. Dowody potwierdzające miejsce lub miejsca zamieszkania wnioskodawcy, a w sytuacji gdy o zaliczenie ubiegają się spadkobiercy tej osoby należy dołączyć również dowody potwierdzające miejsca zamieszkania po przybyciu na obecne terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściciela (współwłaściciela) nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami państwa polskiego, w przypadku braku tych dowodów do wniosku dołącza się oświadczenie wnioskodawcy o miejscu lub miejscach zamieszkania tych osób.

4. Oświadczenie wnioskodawcy o dotychczasowym stanie realizacji prawa do rekompensaty.

5. W przypadku śmierci właściciela nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami państwa polskiego do wniosku należy dołączyć dodatkowo postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku albo o dziale spadku.

Uwaga !
Dokumenty należy składać w oryginałach lub odpisach i kopiach poświadczonych urzędowo lub notarialnie, bądź przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem lub radcą prawnym.


Jakie dokumenty muszę wypełnić?

Wniosek o wydanie decyzji.


Jak wypełnić dokumenty?

Wniosek w przedmiocie potwierdzenia prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej, oprócz wymaganych dokumentów powinien również zawierać uzasadnienie. Należy wskazać kto był właścicielem nieruchomości pozostawionej poza granicami RP oraz podać dokładne miejsce położenia przedmiotowych nieruchomości oraz informacje dotyczące rodzaju i powierzchni tych nieruchomości.


Ile muszę zapłacić?

Za rozpatrzenie wniosku nic nie zapłacisz.


Kiedy złożyć dokumenty?

Prawo to potwierdza wojewoda na wniosek złożony do dnia 31 grudnia 2008 roku.


Gdzie załatwię sprawę?

  • Dokumety możesz wysłać do nas pocztą na adres :
    Wojewoda Podlaski
    ul. Mickiewicza  3,
    15-213 Białystok
  • Możesz też złożyć w Kancelarii Ogólnej Urzędu – pokój nr 9.
  • Dodatkowe informacje uzyskasz w Oddziale Rekompensat Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego- pokój nr 315, tel. +48 857439418; e-mail:pzakrzewski@bialystok.uw.gov.pl


Co zrobi urząd?

Wojewoda, po wszczęciu postępowania dokonuje oceny spełnienia przez wnioskodawcę warunków ustawowych. Jeżeli wniosek nie spełnia powyższych wymogów wojewoda wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 6 miesięcy od dnia doręczenia wezwania. Natomiast pozytywna ocena wniosku następuje w drodze postanowienia.

W postanowieniu Wojewoda wzywa wnioskodawcę do :

  • Wskazania jednej z wybranych form realizacji prawa do rekompensaty.

W przypadku wyboru świadczenia pieniężnego realizowanego w formie przelewu, wojewoda wezwie do wskazania numeru rachunku bankowego.

  • Dołączenia do wniosku aktualnego operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego, w którym określono wartość nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami państwa polskiego.

Operat taki sporządza rzeczoznawca majątkowy na zlecenie i na koszt wnioskodawców.Rzeczoznawca majatkowy musi być wpisany do Centralnego Rejestru Rzeczoznawców Majątkowych.
Wgląd do Centralnego Rejestru Rzeczoznawców Majątkowych znajduje się na stronie Ministerstwa Rozwoju.

Centralny Rejestr Rzeczoznawców Majątkowych - strona www Ministerstwa Rozwoju.

Jaki jest czas realizacji?

Wydanie rozstrzygnięcia przez Wojewodę (postanowienia pozytywnie rozpatrującego wniosek lub decyzji) następuje nie później niż w ciągu miesiąca od dnia całkowitego uzupełnienia wniosku (w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy).


Jak się odwołać?

Tryb odwoławczy - 14 dni od dnia doręczenia decyzji, do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego.


Informacje dodatkowe:

Prawo do rekompensaty jest realizowane w jednej z następujących form:

  • zaliczenia wartości nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami  Rzeczypospolitej Polskiej na poczet:
    - ceny sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, albo
    - ceny sprzedaży prawa użytkowania wieczystego przysługującego Skarbowi Państwa, albo
    - opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych stanowiących własność Skarbu Państwa i ceny sprzedaży położonych na nich budynków oraz innych urządzeń lub lokali, albo
    - opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, o którym mowa w przepisach odrębnych, albo
  • świadczenia pieniężnego wypłacanego ze środków Funduszu Rekompensacyjnego, Zaliczenia wartości nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej dokonuje się w wysokości równej 20% wartości tych nieruchomości. Wysokość świadczenia pieniężnego stanowi 20% wartości pozostawionych nieruchomości.

 

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej.


Załączniki do karty:

Załącznik  nr 1 - wzór wniosku o wydanie decyzji <pobierz>
Załącznik nr 2 - oświadczenie o dotychczasowym stanie realizacji uprawnień <pobierz>
Załącznik nr 3 - oświadczenie o miejscach zamieszkania <pobierz>
Załącznik nr 4 - oświadczenie o wskazaniu formy realizacji prawa do rekompensaty <pobierz>
Załącznik nr 5 - oświadczenie o wskazaniu osoby uprawnionej do rekompensaty <pobierz>
Załącznik nr 6 - wzór pisma przewodniego <pobierz>



Kartę opracował:

Rafał Ochalski


Kartę zatwierdził:

Paweł Zakrzewski – Kierownik Oddziału Wydziału Gospodarki Nieruchomościami


Karta obowiązuje od:

1 stycznia 2022 r.

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..