2016-11-04

Uznanie za repatrianta

KARTA USŁUG


PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI W BIAŁYMSTOKU

Wydział/Biuro:


Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców   


Komórka realizująca usługę:

Oddział Obywatelstwa i Repatriacji    
 


Numer telefonu:

+48 857439249   


Co chcę załatwić?    

Zostać uznanym za repatrianta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Kogo dotyczy?    

O uznanie za repatrianta może ubiegać się cudzoziemiec, który

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o repatriacji:

  • Jest polskiego pochodzenia.
  • Przed dniem 1 stycznia 2001 roku zamieszkiwał na terytorium obecnej:
    - Republiki Armenii,
    - Republiki Azerbejdżanu,
    - Gruzji,
    - Republiki Kazachstanu,
    - Republiki Kirgiskiej,
    - Republiki Tadżykistanu,
    - Republiki Turkmenistanu,
    - Republiki Uzbekistanu,
    - albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej.
  • Przebywał w Polsce na podstawie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, udzielonego w związku z pobieraniem nauki w szkole wyższej na podstawie przepisów o podejmowaniu i odbywaniu studiów przez osoby niebędące obywatelami polskimi (tj. na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 144 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 roku o cudzoziemcach ) lub przysługującego mu w związku z odbywaniem studiów prawa pobytu o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy zdnia 14 lipca 2006 roku o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin.
  • Złoży wniosek do wojewody w terminie 12 miesięcy od dnia ukończenia szkoły wyższej.

Zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy o repatriacji za repatrianta może być także uznany cudzoziemiec, który spełnia łącznie następujące warunki:

  • Jest polskiego pochodzenia.
  • Przed dniem 1 stycznia 2001 roku zamieszkiwał na terytorium obecnej:
    - Republiki Armenii,
    - Republiki Azerbejdżanu,
    - Gruzji,
    - Republiki Kazachstanu
    - Republiki Kirgiskiej
    - Republiki Tadżykistanu
    - Republiki Turkmenistanu,
    - Republiki Uzbekistanu,
    - albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej.
  • Przebywał na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na postawie zezwolenia na pobyt stały lub zezwolenia na osiedlenie się, lub prawa stałego pobytu.
  • Posiada w Rzeczypospolitej Polskiej źródło utrzymania oraz tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego. Dowód potwierdzający posiadanie lub zapewnienie źródeł utrzymania w Rzeczypospolitej Polskiej nie jest wymagany w przypadku osób małoletnich oraz osób, któym przysługują uprawnienia emerytalne lub rentowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 16 ust. 2a ustawy o repatriacji za repatrianta może być uznana również osoba, która spełnia łącznie następujące warunki:

  • Uzyskała zezwolenie na pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako małżonek repatrianta.
  • Posiada w Rzeczypospolitej Polskiej źródło utrzymania oraz tytuł prawny do zajmowania lokalu mieszkalnego.

Nie może być uznana za repatrianta osoba, która mimo tego, iż spełnia powyższe warunki:

  • utraciła obywatelstwo polskie nabyte w drodze repatriacji na podstawie ustawy o repatriacji,
  • repatriowała się z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na podstawie umów repatriacyjnych zawartych w latach 1944-1957 przez Rzeczpospolitą Polską albo przez Polską Rzeczpospolitą Ludową z Białoruską Republiką Radziecką, Ukraińską Socjalistyczną Republiką Radziecką, Litewską Socjalistyczną Republiką Radziecką i Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich do jednego z państw będących stroną tych umów, lub
  • w czasie pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej działała na szkodę podstawowych interesów Rzeczypospolitej Polskiej, lub
  • uczestniczyła lub uczestniczy w łamaniu praw człowieka, lub
  • jej dane znajdują się w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu, lub
  • wymagają tego względy obronności lub bezpieczeństwa państwa lub ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, lub
  • obowiązuje wpis danych do wykazu cudzozieców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany.


Co przygotować?  

  • Życiorys
  • Aktualną fotografię o wymiarach 5x4 cm
  • Posiadaną decyzję konsula o stwierdzeniu polskiego pochodzenia.
  • Poświadczoną urzędowo kopię ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo.
  • Skrócony odpis aktu urodzenia.
  • Skrócony odpis aktu małżeństwa lub inny dokument określający stan cywilny.
  • Poświadczoną urzędowo kopię karty pobytu.
  • Zaświadczenie potwierdzające fakt stałego zamieszkiwania przed 1 stycznia 2001 r. na terytorium obecnej Republiki Armenii, Republiki Azerbejdżanu, Gruzji, Republiki Kazachstanu, Republiki Kirgiskiej, Republiki Tadżykistanu, Republiki Turkmenistanu, Republiki Uzbekistanu albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej.
  • Zaświadczenie o pobieraniu nauki w szkole wyższej na podstawie przepisów o podejmowaniu i odbywaniu studiów przez osoby niebędące obywatelami polskimi, oraz odpis dyplomu (dotyczy osoby ubiegającej się o uznanie za repatrianta na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o repatriacji).
  • Dokumety potwierdzające źródło utrzymania oraz tytuł prawny do zajmowania lokalu mieszkalnego (dotyczy osoby ubiegającej się o uznanie za repatrianta na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy o repatriacji).

Fotografia dołączona do wniosku, powinna być nieuszkodzona, kolorowa, o wymiarach 35 mm x 45 mm, wykonana w ciągu ostatnich 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, mającą dobrą ostrość, przedstawiającą wizerunek twarzy od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, oraz pokazującą wyraźnie oczy i twarz, na jednolitym jasnym tle; fotografia ma przedstawiać osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, w pozycji frontalnej, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.

Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku może dołączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania - fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.

W uzasadnionych przypadkach do wniosku można dołączyć fotografię przedstawiającą osobę, której wniosek dotyczy, z zamkniętymi oczami, z innym niż naturalny wyrazem twarzy lub otwartymi ustami, jeżeli wiek lub stan zdrowia tej osoby nie pozwala na wykonanie fotografii spełniającej ww. wymogi.

 

Wniosek o uznanie za repatrianta w imieniu osoby małoletniej lub ubezwłasnowolnionej całkowicie składają jej rodzice lub opiekunowie prawni albo jedno z rodziców lub jeden z opiekunów prawnych.
Do wniosku o uznanie za repatrianta, obejmującego osobę małoletnią, w przypadku gdy drugie z jej rodziców nie ubiega się o uznanie za repatrianta, dołącza się:

  • złożone przed konsulem pisemne oświadczenie drugiego z rodziców o wyrażeniu zgody na nabycie przez osobę małoletnią obywatelstwa polskiego (ośwadczenie może być złożone konsulowi za pośrednictwem wojewody) albo
  • wyrok sądu pozbawiający władzy rodzicielskiej drugie z rodziców.

Do wniosku o uznanie za repatrianta, obejmującego osobę małoletnią pozostającą pod opieką dołącza się zgodę opiekuna wyrażoną w pisemnym oświadczeniu złożonym przed konsulem (oświadczenie może być złożone konsulowi za pośrednictwem wojewody).

 

Do wniosku o uznanie za repatrianta obejmującego osobę małoletnią, która ukończyła 16 lat, dołącza się jej pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody na nabycie obywatelstwa polskiego.


Jakie dokumenty muszę wypełnić?    

Wypełnij formularz wniosku o uznanie za repatrianta – załącznik nr 1 do karty.


Jak wypełnić dokumenty?    

Formularz wniosku wypełnia się w języku polskim.
Przed udzieleniem odpowiedzi dokładnie zapoznaj się z treścią poszczególnych rubryk wniosku oraz pouczeniem.
Wniosek należy wypełnić czytelnie (pismem maszynowym, komputerowo lub odręcznie drukowanymi literami) i podpisać.


Ile muszę zapłacić?    

Za uznanie za repatrianta nic nie zapłacisz.


Kiedy złożyć dokumenty?    

Wniosek do wojewody o uznanie za repatrianta wtrybie art. 16 ust. 1 ustawy o repatriacji złóż w terminie 12 miesięcy od dnia ukończenia szkoły wyższej.


Gdzie załatwię sprawę?    

Organem właściwym do wydania decyzji o uznaniu za repatrianta jest wojewoda właściwy ze względu na zamierzone miejsce osiedlenia się w Polsce.
Jeżeli mieszkasz na terenie województwa podlaskiego lub masz zamiar osiedlić się na terenie tego województwa wniosek wraz z załącznikami możesz złożyć:

  • korespondencyjnie na adres:
    Podlaski Urząd Wojewodzki
    Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
    ul. Mickiewicza 3
    15-213 Białystok
     
  • osobiście w Punkcie Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego  w Białymstoku przy ul.Mickiewicza 3, po wcześniejszym telefonicznym umówieniu terminu wizyty.

    Jeżeli będziesz miał problem z wypełnieniem wniosku zadzwoń do Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego – infolinia tel. +48 857439249 (czynna w dni robocze w godzinach 12.30-14.00) lub wyślij zapytanie mailem na adres: wso@bialystok.uw.gov.pl


Co zrobi urząd?     

Rozpatrzymy Twoją sprawę i wydamy decyzję o uznaniu za repatrianta. Jeżeli wniosek zawiera braki formalne, wezwiemy do jego uzupełninenie w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.


Jaki jest czas realizacji?    

Przed wydaniem decyzji w sprawie uznania za repatrianta wojewoda zwraca się z wnioskiem do Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Szefa Agencji Wywiadu, a w razie potrzeby także do kmendanta oddziału Straży Granicznej, komendanta wojewódzkiego Policji oraz Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu o przekazanie danych i informacji o osobie ubiegającej się o wydanie decyzji mających znaczenie dla prowadzonego postępowania. Wojewoda wydaje decyzję w sprawie uznania za repatrianta w terminie 30 dni od dnia uzyskania informacji od ww. organów.

Postępowanie może się wydłużyć w sytuacji, gdy nie posiadasz decyzji konsula o stwierdzeniu polskiego pochodzenia. 


Jak się odwołać?    

Od wydanej decyzji możesz się odwołać do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.


Informacje dodatkowe:  

  • osoba składająca wniosek o uznanie za repatrianta, która nie posiada decyzji konsula o stwierdzeniu jej polskiego pochodzenia powinna dołączyć dokumenty potwierdzające polskie pochodzenie. Mogą to być dokumenty , wydane przez polskie władze państwowe lub kościelne, a także przez władze byłego ZSRR, dotyczące wnioskodawcy lub jego rodziców, dziadków lub pradziadków, a w szczególności:
    a) polskie dokumenty tożsamości,
    b) akty stanu cywilnego lub ich odpisy albo metryki chrztu poświdczające związek z polskością,
    d) dokumenty potwierdzające odbycie służby w Wojsku Polskim, zawierające wpis informujący o narodowości polskiej,
    e) dokumenty potwierdzające fakt deportacji lub uwięzienia, zawierające wpis informujący o narodowości polskiej,
    f) dokumenty tożsamości lub inne dokumenty urzędowe zawierające wpis informujący o narodowości polskiej,
    g) dokumenty o rehabilitacji osoby deportowanej z wpisem o narodowości polskiej,
    h) dokumenty potwierdzające prześladowanie osoby ze względu na polskie pochodzenie.


Dokumenty potwierdzające polskie pochodzenie Wojewoda Podlaski przekaże konsulowi właściwemu ze względu na ostatnie miejsce stałego zamieszkania za granicą osoby ubiegającej się o uznanie za repatrianta, w celu wydania decyzji w spawie stwierdzenia jej polskiego pochodzenia.

  • Wszystkie dokumenty sporządzone w języku obcym składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski, sporządzonym lub poświadczonym przez tłumacza przysięgłego.
  • Osoba, która zostanie uznana za repatrianta, nabywa obywatelstwo polskie z dniem, w którym decyzja o uznaniu za repatrianta stanie się ostateczna.
  • Jeśli będziesz miał dodatkowe pytania - informację możesz uzyskać w Wydziale Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców, tel. +48 857439249 lub e-mail wso@bialystok.uw.gov.pl


Podstawa prawna:   

  • ustawa z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji,
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 8 maja 2017 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o uznanie za repatrianta oraz wymogów dotyczących dokumentów dołączanych do wniosku


Załączniki do karty:   

Załącznik nr 1 – formularz wniosku o uznanie za repatrianta.


Kartę opracował:   

Konrad Michałowski


Kartę zatwierdził:   

Dorota Romanowicz – Kierownik Oddziału Obywatelstwa i Repatriacji


Karta obowiązuje od:   

16 maja 2017 r.

 

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..