Uznanie za repatrianta
KARTA USŁUG
PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI W BIAŁYMSTOKU
Wydział/Biuro:
Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
Komórka realizująca usługę:
Oddział Obywatelstwa i Repatriacji
Numer telefonu:
+48 857439249
Co chcę załatwić?
Zostać uznanym za repatrianta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Kogo dotyczy?
O uznanie za repatrianta może ubiegać się cudzoziemiec, który
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o repatriacji:
- Jest polskiego pochodzenia.
- Przed dniem 1 stycznia 2001 roku zamieszkiwał na terytorium obecnej:
- Republiki Armenii,
- Republiki Azerbejdżanu,
- Gruzji,
- Republiki Kazachstanu,
- Republiki Kirgiskiej,
- Republiki Tadżykistanu,
- Republiki Turkmenistanu,
- Republiki Uzbekistanu,
- albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej. - Przebywał w Polsce na podstawie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, udzielonego w związku z pobieraniem nauki w szkole wyższej na podstawie przepisów o podejmowaniu i odbywaniu studiów przez osoby niebędące obywatelami polskimi (tj. na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 144 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 roku o cudzoziemcach ) lub przysługującego mu w związku z odbywaniem studiów prawa pobytu o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy zdnia 14 lipca 2006 roku o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin.
- Złoży wniosek do wojewody w terminie 12 miesięcy od dnia ukończenia szkoły wyższej.
Zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy o repatriacji za repatrianta może być także uznany cudzoziemiec, który spełnia łącznie następujące warunki:
- Jest polskiego pochodzenia.
- Przed dniem 1 stycznia 2001 roku zamieszkiwał na terytorium obecnej:
- Republiki Armenii,
- Republiki Azerbejdżanu,
- Gruzji,
- Republiki Kazachstanu
- Republiki Kirgiskiej
- Republiki Tadżykistanu
- Republiki Turkmenistanu,
- Republiki Uzbekistanu,
- albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej. - Przebywał na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na postawie zezwolenia na pobyt stały lub zezwolenia na osiedlenie się, lub prawa stałego pobytu.
- Posiada w Rzeczypospolitej Polskiej źródło utrzymania oraz tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego. Dowód potwierdzający posiadanie lub zapewnienie źródeł utrzymania w Rzeczypospolitej Polskiej nie jest wymagany w przypadku osób małoletnich oraz osób, któym przysługują uprawnienia emerytalne lub rentowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 16 ust. 2a ustawy o repatriacji za repatrianta może być uznana również osoba, która spełnia łącznie następujące warunki:
- Uzyskała zezwolenie na pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako małżonek repatrianta.
- Posiada w Rzeczypospolitej Polskiej źródło utrzymania oraz tytuł prawny do zajmowania lokalu mieszkalnego.
Nie może być uznana za repatrianta osoba, która mimo tego, iż spełnia powyższe warunki:
- utraciła obywatelstwo polskie nabyte w drodze repatriacji na podstawie ustawy o repatriacji,
- repatriowała się z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na podstawie umów repatriacyjnych zawartych w latach 1944-1957 przez Rzeczpospolitą Polską albo przez Polską Rzeczpospolitą Ludową z Białoruską Republiką Radziecką, Ukraińską Socjalistyczną Republiką Radziecką, Litewską Socjalistyczną Republiką Radziecką i Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich do jednego z państw będących stroną tych umów, lub
- w czasie pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej działała na szkodę podstawowych interesów Rzeczypospolitej Polskiej, lub
- uczestniczyła lub uczestniczy w łamaniu praw człowieka, lub
- jej dane znajdują się w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu, lub
- wymagają tego względy obronności lub bezpieczeństwa państwa lub ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, lub
- obowiązuje wpis danych do wykazu cudzozieców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany.
Co przygotować?
- Życiorys
- Aktualną fotografię o wymiarach 5x4 cm
- Posiadaną decyzję konsula o stwierdzeniu polskiego pochodzenia.
- Poświadczoną urzędowo kopię ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo.
- Skrócony odpis aktu urodzenia.
- Skrócony odpis aktu małżeństwa lub inny dokument określający stan cywilny.
- Poświadczoną urzędowo kopię karty pobytu.
- Zaświadczenie potwierdzające fakt stałego zamieszkiwania przed 1 stycznia 2001 r. na terytorium obecnej Republiki Armenii, Republiki Azerbejdżanu, Gruzji, Republiki Kazachstanu, Republiki Kirgiskiej, Republiki Tadżykistanu, Republiki Turkmenistanu, Republiki Uzbekistanu albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej.
- Zaświadczenie o pobieraniu nauki w szkole wyższej na podstawie przepisów o podejmowaniu i odbywaniu studiów przez osoby niebędące obywatelami polskimi, oraz odpis dyplomu (dotyczy osoby ubiegającej się o uznanie za repatrianta na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o repatriacji).
- Dokumety potwierdzające źródło utrzymania oraz tytuł prawny do zajmowania lokalu mieszkalnego (dotyczy osoby ubiegającej się o uznanie za repatrianta na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy o repatriacji).
Fotografia dołączona do wniosku, powinna być nieuszkodzona, kolorowa, o wymiarach 35 mm x 45 mm, wykonana w ciągu ostatnich 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, mającą dobrą ostrość, przedstawiającą wizerunek twarzy od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, oraz pokazującą wyraźnie oczy i twarz, na jednolitym jasnym tle; fotografia ma przedstawiać osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, w pozycji frontalnej, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku może dołączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania - fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.
W uzasadnionych przypadkach do wniosku można dołączyć fotografię przedstawiającą osobę, której wniosek dotyczy, z zamkniętymi oczami, z innym niż naturalny wyrazem twarzy lub otwartymi ustami, jeżeli wiek lub stan zdrowia tej osoby nie pozwala na wykonanie fotografii spełniającej ww. wymogi.
Wniosek o uznanie za repatrianta w imieniu osoby małoletniej lub ubezwłasnowolnionej całkowicie składają jej rodzice lub opiekunowie prawni albo jedno z rodziców lub jeden z opiekunów prawnych.
Do wniosku o uznanie za repatrianta, obejmującego osobę małoletnią, w przypadku gdy drugie z jej rodziców nie ubiega się o uznanie za repatrianta, dołącza się:
- złożone przed konsulem pisemne oświadczenie drugiego z rodziców o wyrażeniu zgody na nabycie przez osobę małoletnią obywatelstwa polskiego (ośwadczenie może być złożone konsulowi za pośrednictwem wojewody) albo
- wyrok sądu pozbawiający władzy rodzicielskiej drugie z rodziców.
Do wniosku o uznanie za repatrianta, obejmującego osobę małoletnią pozostającą pod opieką dołącza się zgodę opiekuna wyrażoną w pisemnym oświadczeniu złożonym przed konsulem (oświadczenie może być złożone konsulowi za pośrednictwem wojewody).
Do wniosku o uznanie za repatrianta obejmującego osobę małoletnią, która ukończyła 16 lat, dołącza się jej pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody na nabycie obywatelstwa polskiego.
Jakie dokumenty muszę wypełnić?
Wypełnij formularz wniosku o uznanie za repatrianta – załącznik nr 1 do karty.
Jak wypełnić dokumenty?
Formularz wniosku wypełnia się w języku polskim.
Przed udzieleniem odpowiedzi dokładnie zapoznaj się z treścią poszczególnych rubryk wniosku oraz pouczeniem.
Wniosek należy wypełnić czytelnie (pismem maszynowym, komputerowo lub odręcznie drukowanymi literami) i podpisać.
Ile muszę zapłacić?
Za uznanie za repatrianta nic nie zapłacisz.
Kiedy złożyć dokumenty?
Wniosek do wojewody o uznanie za repatrianta wtrybie art. 16 ust. 1 ustawy o repatriacji złóż w terminie 12 miesięcy od dnia ukończenia szkoły wyższej.
Gdzie załatwię sprawę?
Organem właściwym do wydania decyzji o uznaniu za repatrianta jest wojewoda właściwy ze względu na zamierzone miejsce osiedlenia się w Polsce.
Jeżeli mieszkasz na terenie województwa podlaskiego lub masz zamiar osiedlić się na terenie tego województwa wniosek wraz z załącznikami możesz złożyć:
- korespondencyjnie na adres:
Podlaski Urząd Wojewodzki
Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
- osobiście w Punkcie Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przy ul.Mickiewicza 3, po wcześniejszym telefonicznym umówieniu terminu wizyty.
Jeżeli będziesz miał problem z wypełnieniem wniosku zadzwoń do Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego – infolinia tel. +48 857439249 (czynna w dni robocze w godzinach 12.30-14.00) lub wyślij zapytanie mailem na adres: wso@bialystok.uw.gov.pl
Co zrobi urząd?
Rozpatrzymy Twoją sprawę i wydamy decyzję o uznaniu za repatrianta. Jeżeli wniosek zawiera braki formalne, wezwiemy do jego uzupełninenie w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Jaki jest czas realizacji?
Przed wydaniem decyzji w sprawie uznania za repatrianta wojewoda zwraca się z wnioskiem do Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Szefa Agencji Wywiadu, a w razie potrzeby także do kmendanta oddziału Straży Granicznej, komendanta wojewódzkiego Policji oraz Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu o przekazanie danych i informacji o osobie ubiegającej się o wydanie decyzji mających znaczenie dla prowadzonego postępowania. Wojewoda wydaje decyzję w sprawie uznania za repatrianta w terminie 30 dni od dnia uzyskania informacji od ww. organów.
Postępowanie może się wydłużyć w sytuacji, gdy nie posiadasz decyzji konsula o stwierdzeniu polskiego pochodzenia.
Jak się odwołać?
Od wydanej decyzji możesz się odwołać do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.
Informacje dodatkowe:
- osoba składająca wniosek o uznanie za repatrianta, która nie posiada decyzji konsula o stwierdzeniu jej polskiego pochodzenia powinna dołączyć dokumenty potwierdzające polskie pochodzenie. Mogą to być dokumenty , wydane przez polskie władze państwowe lub kościelne, a także przez władze byłego ZSRR, dotyczące wnioskodawcy lub jego rodziców, dziadków lub pradziadków, a w szczególności:
a) polskie dokumenty tożsamości,
b) akty stanu cywilnego lub ich odpisy albo metryki chrztu poświdczające związek z polskością,
d) dokumenty potwierdzające odbycie służby w Wojsku Polskim, zawierające wpis informujący o narodowości polskiej,
e) dokumenty potwierdzające fakt deportacji lub uwięzienia, zawierające wpis informujący o narodowości polskiej,
f) dokumenty tożsamości lub inne dokumenty urzędowe zawierające wpis informujący o narodowości polskiej,
g) dokumenty o rehabilitacji osoby deportowanej z wpisem o narodowości polskiej,
h) dokumenty potwierdzające prześladowanie osoby ze względu na polskie pochodzenie.
Dokumenty potwierdzające polskie pochodzenie Wojewoda Podlaski przekaże konsulowi właściwemu ze względu na ostatnie miejsce stałego zamieszkania za granicą osoby ubiegającej się o uznanie za repatrianta, w celu wydania decyzji w spawie stwierdzenia jej polskiego pochodzenia.
- Wszystkie dokumenty sporządzone w języku obcym składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski, sporządzonym lub poświadczonym przez tłumacza przysięgłego.
- Osoba, która zostanie uznana za repatrianta, nabywa obywatelstwo polskie z dniem, w którym decyzja o uznaniu za repatrianta stanie się ostateczna.
- Jeśli będziesz miał dodatkowe pytania - informację możesz uzyskać w Wydziale Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców, tel. +48 857439249 lub e-mail wso@bialystok.uw.gov.pl
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji,
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 8 maja 2017 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o uznanie za repatrianta oraz wymogów dotyczących dokumentów dołączanych do wniosku
Załączniki do karty:
Załącznik nr 1 – formularz wniosku o uznanie za repatrianta.
Kartę opracował:
Konrad Michałowski
Kartę zatwierdził:
Dorota Romanowicz – Kierownik Oddziału Obywatelstwa i Repatriacji
Karta obowiązuje od:
16 maja 2017 r.