2016-07-20

Struktura organizacyjna i zadania Wydziału Polityki Społecznej

Wykaz komórek organizacyjnych i stanowisk pracy:

  • Oddział do Spraw Rodziny
  • Oddział Rynku Pracy
  • Oddział Rejestrów i Nadzoru Działalności Leczniczej
  • Oddział Planowania i Analiz
  • Oddział Nadzoru i Kontroli w Pomocy Społecznej
  • Oddział Zdrowia Publicznego
  • Oddział Kontroli Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej
  • Oddział Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego
  • Oddział do Spraw Obsługi Funduszu Solidarnościowego
  • Samodzielne stanowisko planowania strategicznego w ochronie zdrowia
  • Stanowisko pracy do spraw organizacyjnych



Do zadań Wydziału należy w szczególności prowadzenie spraw:

1. W zakresie pomocy społecznej:

  • ustalanie sposobu wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego,
  • stwierdzanie zgodności programów naprawczych w zakresie osiągania standardów w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej oraz ocena stopnia ich realizacji,
  • wydawanie i cofanie zezwoleń lub zezwoleń warunkowych na prowadzenie domów pomocy społecznej oraz wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej,
  • prowadzenie rejestru domów pomocy społecznej, mieszkań treningowych i wspomaganych, placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, miejsc udzielania tymczasowego schronienia,
  • nadzór nad realizacją zadań samorządu gminnego, powiatowego i województwa, w tym nad jakością działalności jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz nad jakością usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z wymaganymi kwalifikacjami,
  • kontrola jakości usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umowy z organami administracji rządowej i samorządowej,
  • kontrola jakości usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, wykonywanych przez domy pomocy społecznej prowadzone nie na zlecenie organu jednostki samorządu terytorialnego przez podmioty niepubliczne;
  • kontrola placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, w zakresie standardów usług socjalno-bytowych i przestrzegania praw tych osób, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników z wymaganymi kwalifikacjami,
  • analiza stanu i skuteczności pomocy społecznej w oparciu o ocenę zasobów pomocy społecznej przyjętą przez samorząd województwa, z uwzględnieniem założeń przewidzianych w strategii,
  • sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego,
  • współdziałanie na zasadzie partnerstwa z organizacjami społecznymi, pozarządowymi, kościołami, związkami wyznaniowymi oraz z osobami fizycznymi i prawnymi w zakresie realizacji zadań pomocy społecznej,
  • prowadzenie spraw związanych ze zgłaszaniem przez Wojewodę kandydatów do Rady Pomocy Społecznej,
  • opiniowanie pod względem formalnym wniosków o przyznanie nagród specjalnych w zakresie pomocy społecznej oraz przekazywanie ich do Rady Pomocy Społecznej,
  • przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego wykazu ośrodków, w których wnioskodawcy mogą odbywać staż adaptacyjny w ramach postępowania o uznanie kwalifikacji do wykonywania zawodu pracownika socjalnego,
  • sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem systemu teleinformatycznego w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej w województwie,
  • finansowe wspieranie programów w określonym przez Wojewodę obszarze pomocy społecznej, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub podmioty uprawnione,
  • prowadzenie spraw z zakresu polityki senioralnej,
  • monitorowanie realizacji przez ośrodki pomocy społecznej świadczeń z pomocy społecznej,
  • realizacja zadań i koordynacja działań zmierzających do integracji środowisk kombatanckich,
  • prowadzenie listy mieszkań treningowych i wspomaganych prowadzonych przez organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 tej ustawy, z wyłączeniem trybu określonego w art. 25 ustawy o pomocy społecznej, oraz jej publikowanie na stronie internetowej urzędu wojewódzkiego w celu upowszechnienia informacji o tych mieszkaniach,
  • przekazywanie informacji zbiorczej o zgłoszeniach o zdarzeniach nadzwyczajnych i podjętych działaniach następczych w domach pomocy społecznej i placówkach zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, za pomocą systemu teleinformatycznego, do rejestru centralnego, o którym mowa w art. 23 ust. 4a ustawy o pomocy społecznej,
  • wydawanie zgody na przekształcenie miejsc w domach pomocy społecznej w miejsca przeznaczone na świadczenie usług wsparcia krótkoterminowego dziennego lub całodobowego oraz utworzenie nowych miejsc przeznaczonych na usługi wsparcia dziennego lub całodobowego.
     

2. W zakresie spraw rodziny:

  • opracowywanie materiałów instruktażowych, zaleceń, procedur postępowania interwencyjnego w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą domową dla osób realizujących te zadania,
  • monitorowanie zjawiska przemocy domowej,
  • powoływanie i odwoływanie Wojewódzkiego Koordynatora Realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej,
  • monitorowanie realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej przez Wojewódzkiego Koordynatora Realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej,
  • nadzór nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej realizowanych przez samorząd gminny, powiatowy i województwa,
  • kontrola realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umów z organami administracji rządowej i samorządowej,
  • rozstrzyganie w przedmiocie wniosku o wskazanie innej gminy do realizacji procedury „Niebieskie Karty” w przypadku zajścia okoliczności utrudniających realizację procedury przez gminę właściwą,
  • koordynowanie działań w zakresie integracji cudzoziemców, którzy uzyskali status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, w szczególności w zakresie wskazania im miejsca zamieszkania oraz prowadzenie rejestru zatwierdzonych indywidualnych programów integracji;
  • koordynowanie, w ramach systemu pomocy społecznej, działań w zakresie zapobiegania handlowi ludźmi oraz wsparcia udzielonego ofiarom handlu ludźmi,
  • wprowadzanie danych do rejestru, o którym mowa w art. 38d ust. 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ich aktualizacja i usuwanie,
  • gromadzenie informacji o liczbie miejsc w rodzinnej pieczy zastępczej na terenie województwa,
  • wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych,
  • współpraca z organizacjami pozarządowymi,
  • współdziałanie z ministrem właściwym do spraw rodziny przy opracowywaniu, realizacji i finansowaniu programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
  • sprawowanie kontroli nad działalnością placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych oraz interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych,
  • sprawowanie kontroli nad realizacją zadań z zakresu wspierania rodziny, pieczy zastępczej, usamodzielnień pełnoletnich wychowanków i adopcji wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
  • sprawowanie kontroli nad zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej z wymaganymi kwalifikacjami,
  • zasięganie informacji o sposobie realizacji zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, przez samorząd gminny, powiatowy i województwa,
  • udział, w roli obserwatora, w posiedzeniach ośrodka adopcyjnego dotyczących kwalifikowania dziecka do przysposobienia, dokonywania wstępnej oceny kandydata do przysposobienia dziecka oraz wydawania opinii kwalifikacyjnej kandydata do przysposobienia dziecka w celu kontroli zapewnienia odpowiedniej jakości prowadzonych procedur przysposobienia,
  • realizacja ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem",
  • monitorowanie realizacji przez organy właściwe świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
  • monitorowanie realizacji przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta Karty Dużej Rodziny,
  • realizowanie zadań koordynatora do spraw dostępności.


3. W zakresie rynku pracy:

  • sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wykonywanych przez marszałka województwa lub starostę, wojewódzki lub powiatowe urzędy pracy oraz inne podmioty, w szczególności w zakresie:
    – sposobu prowadzenia przez urzędy pracy usług rynku pracy,
    – realizowania przez podmioty, którym udzielono akredytacji, zobowiązań wynikających z ustawy oraz umowy akredytacyjnej,
    – spełniania wymogów kwalifikacyjnych określonych dla dyrektorów i pracowników urzędów pracy,
    – przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu Pracy,
    – prawidłowości zlecania realizacji zadań i usług rynku pracy oraz działań aktywizacyjnych,
    – kontroli realizacji innych zadań, wynikających z ustawy, wykonywanych przez organy samorządu terytorialnego lub inne podmioty,
  • organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników Urzędu oraz wojewódzkiego i powiatowych urzędów pracy,
  • przygotowywanie propozycji, opinii i uwag do projektów nowych programów inicjowanych w ramach sektorowych programów operacyjnych,
  • przekazywanie informacji do ministra właściwego do spraw pracy o realizacji zadań związanych ze służbą zastępczą,
  • przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw pracy informacji o realizacji w roku poprzednim nadzoru i kontroli nad realizacją zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wraz z ich wynikami i ich oceną,
  • wydawanie decyzji administracyjnych o nadaniu lub utracie statusu centrum integracji społecznej,
  • prowadzenie rejestru jednostek organizacyjnych, którym nadano status centrum integracji społecznej,
  • przedstawianie corocznie sprawozdania zbiorczego ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, zawierającego rozliczenie dotacji za rok poprzedni, efekty reintegracji zawodowej i społecznej, preliminarz wydatków i przychodów na rok bieżący,
  • realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach związanych z wykonywaniem zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
  • prowadzenie elektronicznego rejestru tłumaczy języka migowego,
  • prowadzenie rejestru klubów integracji społecznej,
  • sporządzanie  sprawozdawczości  oraz  przekazywanie  jej  ministrowi właściwemu do spraw pracy,
  • realizacja zadań wynikających z ustawy o ekonomii społecznej:
    – nadzór nad spełnianiem wymogów przedsiębiorstwa społecznego,
    – wydawanie decyzji o uzyskaniu i utracie statusu przedsiębiorstwa społecznego,
    – weryfikowanie poprawności i kompletności danych zawartych w sprawozdaniach merytorycznych składanych przez przedsiębiorstwa społeczne oraz przedstawianie corocznie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego sprawozdania zbiorczego z tych informacji,
    – wydawanie na wniosek przedsiębiorstwa społecznego zaświadczeń na potrzeby zamówień publicznych oraz potwierdzanie aktualności wydanych zaświadczeń.


4. W zakresie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego:

  • prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o ponownym pochowaniu zwłok i szczątków z istniejącego grobu w innym grobie, na wniosek Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,
  • prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na przeprowadzanie robót ziemnych, wznoszenie pomników i innych urządzeń na cmentarzach i grobach wojennych,
  • prowadzenie spraw związanych z powierzeniem jednostkom samorządu terytorialnego obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych, z jednoczesnym przekazaniem odpowiednich funduszy, jeżeli jednostka samorządu terytorialnego nie przejmuje tego obowiązku bezpłatnie,
  • zatwierdzanie planów cmentarzy wojennych oraz prowadzenie spraw dotyczących ogólnego zarządu cmentarzy wojennych, w szczególności związanych z ewidencją, remontem i utrzymaniem grobów i cmentarzy wojennych oraz uregulowaniem gruntów zajętych pod te cmentarze,
  • sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem przez fundacje, stowarzyszenia i instytucje społeczne obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych, w przypadku powierzenia im tego obowiązku przez ministra właściwego ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
  • prowadzenie spraw dotyczących grobów weteranów walk o wolność i niepodległość Polski.


5. W zakresie planowania i analiz:

  • opracowywanie projektu dochodów i wydatków budżetu Wojewody w układzie tradycyjnym i zadaniowym w zakresie zadań Wydziału,
  • ocena stanu i efektywności pomocy społecznej, poprzez analizę realizacji wydatków budżetowych i okresową ocenę stopnia wykorzystania przekazywanych dotacji,
  • dokonywanie podziału dotacji na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego i nadzór nad ich wykorzystaniem, w szczególności:
    – opracowywanie kryteriów podziału dotacji na poszczególne zadania,
    – dokonywanie weryfikacji wniosków jednostek samorządu terytorialnego dotyczących zmian w budżecie tych jednostek,
    – sporządzanie wniosków w zakresie zmian w planach wydatków budżetowych w poszczególnych jednostkach,
    – przygotowywanie wniosków w sprawie uruchomienia środków na realizację nadzorowanych zadań finansowanych z budżetu Wojewody,
  • współpraca z Wydziałem Finansów i Budżetu w zakresie:
    – opracowywania planów finansowych dochodów i wydatków budżetowych,
    – opracowywania harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu Wojewody,
    – opracowywania okresowych ocen z wykorzystania dotacji oraz realizacji zadań finansowanych z budżetu Wojewody,
  • przyjmowanie i rejestrowanie wniosków gmin i powiatów dotyczących zmian w ich budżetach,
  • analiza realizacji wydatków i dochodów budżetowych w zakresie zadań realizowanych przez wydział,
  • sporządzanie okresowych sprawozdań i informacji z zakresu realizacji zadań wydziału, w tym przekazywanie wymaganych przepisami sprawozdań ministrowi do spraw zabezpieczenia społecznego,
  • wnioskowanie do właściwych ministrów o przydział dodatkowych środków z rezerw celowych,
  • realizacja programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023.


6. W zakresie ochrony zdrowia:

  • prowadzenie rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą i wydawanie zaświadczeń o wpisie do rejestru, zmianie wpisu do rejestru oraz decyzji w sprawie odmowy wpisu, odmowy zmiany wpisu i wykreślenia wpisu z rejestru,
  • prowadzenie kontroli podmiotów leczniczych,
  • wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie wydania zgody lub odmowy wydania zgody na czasowe zaprzestanie działalności leczniczej przez podmioty lecznicze wykonujące działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne finansowane ze środków publicznych,
  • nakładanie, w drodze decyzji administracyjnej, na kierownika podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne finansowane ze środków publicznych, kary pieniężnej w przypadku czasowego zaprzestania działalności leczniczej bez zachowania trybu określonego przepisami prawa,
  • prowadzenie spraw związanych ze wskazywaniem przedstawicieli Wojewody do rad społecznych w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą,
  • nadzór nad odbywaniem stażu podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów oraz w zakresie spełniania przez podmioty prowadzące staż ustawowych wymagań i warunków,
  • kontrola wykonywania i dokumentowania badań lekarskich i psychologicznych oraz wydawanych orzeczeń przez podmioty uprawnione do badań lekarskich i psychologicznych osób ubiegających się lub posiadających pozwolenie na broń oraz osób ubiegających się o wydanie licencji detektywa,
  • prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem konsultantów wojewódzkich oraz zawieranie z nimi umów o realizację zadań konsultanta,
  • przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia rocznej informacji o zadaniach zrealizowanych przez wojewodę oraz informacji zbiorczej, przygotowanej na podstawie informacji przekazanych przez jednostki samorządu terytorialnego, o zrealizowanych lub podjętych do realizacji zadaniach z zakresu zdrowia publicznego,
  • gromadzenie i analizowanie zbiorczych informacji przekazywanych przez Podlaski Oddział Wojewódzki NFZ,
  • prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem naczelnego lekarza uzdrowiska,
  • gromadzenie danych statystycznych z zakresu ochrony zdrowia, ich analiza i przekazywanie właściwym instytucjom,
  • realizacja zadań wynikających z programów rządowych z zakresu ochrony zdrowia,
  • współpraca z organami samorządu terytorialnego, związkami zawodowymi i organizacjami samorządowymi w zakresie ochrony zdrowia,
  • sporządzanie informacji i analiz w zakresie funkcjonowania podmiotów leczniczych w województwie,
  • sporządzanie informacji niezbędnych do aktualizacji „Planu przygotowania publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa”,
  • sporządzanie informacji i analiz w zakresie stanu zobowiązań samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
  • prowadzenie spraw związanych z realizacją zobowiązań Skarbu Państwa na podstawie wyroków sądowych na rzecz osób fizycznych i osób prawnych, w zakresie spraw dotyczących byłych państwowych jednostek budżetowych ochrony zdrowia, w tym sporządzanie projektów ugód,
  • określanie zarządzeniem Wojewody wysokości opłaty za pobyt osoby w stanie nietrzeźwości, przyjętej w jednostce Policji,
  • przygotowywanie i przedkładanie do podpisu Wojewodzie dokumentów związanych z uprawnieniami Wojewody jako podmiotu tworzącego w stosunku do wojewódzkiej i powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych, w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej,
  • przygotowywanie projektów zarządzeń w sprawie tworzenia, przekształcenia lub likwidacji podmiotów leczniczych w formie jednostek budżetowych, dla których Wojewoda jest podmiotem tworzącym,
  • nakładanie na podmiot leczniczy kary pieniężnej w drodze decyzji administracyjnej w przypadku niezgłoszenia zmiany danych objętych rejestrem, w terminie 14 dni od dnia ich powstania,
  • wydawanie decyzji o zakazie wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą,
  • przekazywanie środków publicznych podmiotom wykonującym działalność leczniczą, w oparciu o przepisy ustawy o działalności leczniczej,
  • współpraca z Centrum Egzaminów Medycznych w zakresie organizacji Lekarskiego Egzaminu Końcowego oraz Państwowego Egzaminu Fizjoterapeutycznego,
  • prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem członków Wojewódzkiej Komisji do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych,
  • przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) informacji o podmiotach wykonujących działalność leczniczą w zakresie wpisu do rejestrów podmiotów wykonujących działalność leczniczą, zakazu wykonywania działalności określonej we wpisie do rejestru podmiotów leczniczych, wykreślenia z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą,
  • przeprowadzanie postępowania kwalifikacyjnego lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów, fizjoterapeutów oraz osób wykonujących zawód w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia, ubiegających się o rozpoczęcie specjalizacji oraz kierowanie osób zakwalifikowanych do odbywania określonej specjalizacji,
  • dokonywanie formalnej oceny dokumentów lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów, fizjoterapeutów oraz osób wykonujących zawód w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia, ubiegających się o potwierdzenie zrealizowania szkolenia specjalizacyjnego i przekazywanie ich do właściwego konsultanta wojewódzkiego/krajowego,
  • prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie projektów decyzji w sprawie skreślenia lekarza, lekarza dentysty, diagnosty laboratoryjnego, farmaceuty, fizjoterapeuty oraz osób wykonujących zawód w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia z rejestru osób odbywających szkolenie specjalizacyjne,
  • zamieszczanie danych dotyczących lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów oraz osób wykonujących zawód w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia w Systemie Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych (SKM),
  • prowadzenie spraw związanych z odbywaniem specjalizacji przez lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów oraz innych zawodów mających zastosowanie w ochronie zdrowia,
  • prowadzenie spraw związanych z przedłużaniem czasu trwania szkolenia lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów oraz fizjoterapeutów, w tym przygotowywanie projektów zgody Wojewody na dodatkowe przedłużenie okresu trwania szkolenia specjalizacyjnego,
  • prowadzenie spraw dotyczących oświadczeń składanych przez konsultantów wojewódzkich, na podstawie ustawy o konsultantach w ochronie zdrowia,
  • obsługa  oraz  prowadzenie  spraw  związanych  z  funkcjonowaniem Wojewódzkiej Rady do Spraw Potrzeb Zdrowotnych w tym powoływaniem i odwoływaniem jej członków,
  • prowadzenie  spraw  związanych  z  opracowywaniem,  aktualizacją  oraz monitorowaniem realizacji wojewódzkiego planu transformacji,
  • nakładanie na podmiot wykonujący działalność leczniczą kary pieniężnej w przypadku zbywania produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobów medycznych, wbrew przepisom ustawy Prawo farmaceutyczne,
  • wydawanie opinii o celowości inwestycji w zakresie ochrony zdrowia na obszarze województwa,
  • prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem członków Rady Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia,
  • wydawanie opinii Wojewody dla jednostek samorządu terytorialnego dotyczących zgodności planowanego programu polityki zdrowotnej z priorytetami dla regionalnej polityki zdrowotnej oraz zgodności z celami operacyjnymi Narodowego Programu Zdrowia
  • prowadzenie spraw związanych z wezwaniem podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych do wskazania w wyznaczonym terminie nazwy (firmy) i adresu podmiotu, z którym zawarł umowę o przechowywanie dokumentacji medycznej,
  • prowadzenie spraw związanych z określeniem sposobu postępowania z dokumentacją medyczną na koszt podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych,
  • prowadzenie spraw związanych ze zwrotem lub niszczeniem dokumentacji medycznej po zakończeniu postępowania przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych,
  • przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia oraz Rzecznikowi Praw Pacjenta informacji dotyczących prac wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych,
  • prowadzenie spraw dotyczących zobowiązania lekarza odbywającego szkolenie specjalizacyjne w trybie rezydentury do wykonywania zawodu na terytorium RP,
  • wydawanie decyzji w przedmiocie nałożenia kary w przypadkach niewywiązania się lekarza odbywającego szkolenie specjalizacyjne w ramach rezydentury z zobowiązania do wykonywania zawodu na terytorium RP,
  • sprawowanie nadzoru nad lecznictwem uzdrowiskowym prowadzonym przez zakłady lecznictwa uzdrowiskowego na obszarze województwa, przy pomocy naczelnego lekarza województwa,
  • monitorowanie opieki zdrowotnej nad uczniami w zakresie przetwarzania i gromadzenia informacji o realizacji opieki nad uczniami pozyskanych w ramach statystyki publicznej,
  • prowadzenie spraw związanych ze sporządzaniem i rozliczaniem umów zawartych między wojewodą a kierownikiem podmiotu prowadzącego szkolenie specjalizacyjne w zakresie dodatków do wynagrodzenia kierowników specjalizacji,
  • prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem marszałkowi województwa dotacji z budżetu państwa na sfinansowanie stażu podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów,
  • sporządzanie projektu wojewódzkiego planu działania szczególnej opieki geriatrycznej oraz jego aktualizacja,
  • uzgadnianie z właściwymi powiatami warunków utworzenia centrum zdrowia 75+,
  • monitorowanie działalności centrum zdrowia 75+ w zakresie organizacji i dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej,
  • prowadzenie rejestru osób uprawnionych do wykonywania zawodu medycznego oraz przekazywanie danych do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego,
  • prowadzenie spraw związanych z ustawicznym rozwojem zawodowym osób wpisanych do rejestru osób uprawnionych do wykonywania zawodu medycznego.
     

7. W zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych:

  • prowadzenie spraw związanych z zakładami pracy chronionej i zakładami aktywności zawodowej, w tym wydawanie decyzji w sprawie przyznania, odmowy przyznania, zmiany lub utraty statusu, przeprowadzanie kontroli,
  • przedstawianie Pełnomocnikowi Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych informacji o wydanych decyzjach oraz o wynikach przeprowadzonych kontroli,
  • prowadzenie spraw związanych z ośrodkami i turnusami rehabilitacyjnymi, w tym prowadzenie rejestrów i kontroli,
  • przedstawianie Pełnomocnikowi Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych bieżących informacji o dokonanym wpisie wykreśleniu ośrodka lub organizatora turnusu z rejestru,
  • zgłaszanie przedstawicieli Wojewody do składu wojewódzkiej społecznej rady do spraw osób niepełnosprawnych.


8. W zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego:

  • prowadzenie spraw dotyczących realizacji świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych oraz rodzinnego kapitału opiekuńczego w ramach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w przypadku przemieszczania się osób w granicach Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,
  • prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie ustalenia koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego,
  • ustalanie i dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych,
  • współpraca z instytucjami Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w zakresie wymiany informacji i kooperacji działań w związku z koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego.


9. W zakresie obsługi Funduszu Solidarnościowego:

  • prowadzenie naboru wniosków oraz ich ocena formalna i merytoryczna, w tym pod względem racjonalnego i celowego wydatkowania środków,
  • sporządzenie i przekazanie wniosku Wojewody o środki finansowe,
  • zawieranie umów z właściwymi gminami/powiatami,
  • przekazywanie gminom/powiatom środków finansowych w ramach ogłoszonych Programów,
  • analizowanie oraz rozliczanie środków finansowych przyznanych gminom/powiatom na realizację zadań w ramach poszczególnych Programów i kosztów ich obsługi,
  • sporządzanie sprawozdań z realizacji zadań w ramach poszczególnych Programów,
  • koordynacja, nadzór oraz kontrola zadań realizowanych przez gminę/powiat w ramach ogłoszonych Programów.


10. Kontrola wykonywania przez organy samorządu terytorialnego i inne podmioty zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z ustaw bądź zawartych porozumień, w zakresie określonym działami administracji rządowej: kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, kultura fizyczna, oświata i wychowanie, praca, rodzina, zabezpieczenie społeczne, zdrowie – z zastrzeżeniem § 11 pkt 4 statutu.



11. Kontrola wykonywania przez Marszałka Województwa Podlaskiego zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z ustawy prawo o kierujących pojazdami w zakresie:

  • prowadzenia ewidencji lekarzy uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich,
  • sprawowania nadzoru nad wykonywaniem badań lekarskich i wydawaniem orzeczeń lekarskich do kierowania pojazdami,
  • prowadzenia rejestru przedsiębiorców prowadzących pracownię psychologiczną,
  • prowadzenia ewidencji jednostek, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy,
  • prowadzenia ewidencji uprawnionych psychologów do wykonywania badań psychologicznych w zakresie psychologii transportu,
  • sprawowania nadzoru nad przeprowadzaniem badań psychologicznych w zakresie psychologii transportu.



Wydział zapewnia obsługę:

  • Wojewódzkiej Komisji do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych
  • Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności
  • Wojewódzkiej Rady Kombatanckiej
  • Wojewódzkiej Rady Konsultacyjnej do Spraw Działaczy Opozycji Antykomunistycznej oraz Osób Represjonowanych z Powodów Politycznych.

 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..