Struktura organizacyjna i zadania Wydziału Polityki Społecznej
Wykaz komórek organizacyjnych i stanowisk pracy:
- Oddział do Spraw Rodziny
- Oddział Rynku Pracy
- Oddział Rejestrów i Nadzoru Działalności Leczniczej
- Oddział Planowania i Analiz
- Oddział Nadzoru i Kontroli w Pomocy Społecznej
- Oddział Zdrowia Publicznego
- Oddział Kontroli Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej
- Oddział Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego
- Oddział do Spraw Obsługi Funduszu Solidarnościowego
- Samodzielne stanowisko planowania strategicznego w ochronie zdrowia
- Stanowisko pracy do spraw organizacyjnych
Do zadań Wydziału należy w szczególności prowadzenie spraw:
1. W zakresie pomocy społecznej:
- ustalanie sposobu wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego,
- stwierdzanie zgodności programów naprawczych w zakresie osiągania standardów w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej oraz ocena stopnia ich realizacji,
- wydawanie i cofanie zezwoleń lub zezwoleń warunkowych na prowadzenie domów pomocy społecznej oraz wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej,
- prowadzenie rejestru domów pomocy społecznej, mieszkań treningowych i wspomaganych, placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, miejsc udzielania tymczasowego schronienia,
- nadzór nad realizacją zadań samorządu gminnego, powiatowego i województwa, w tym nad jakością działalności jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz nad jakością usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z wymaganymi kwalifikacjami,
- kontrola jakości usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umowy z organami administracji rządowej i samorządowej,
- kontrola jakości usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, wykonywanych przez domy pomocy społecznej prowadzone nie na zlecenie organu jednostki samorządu terytorialnego przez podmioty niepubliczne;
- kontrola placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, w zakresie standardów usług socjalno-bytowych i przestrzegania praw tych osób, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników z wymaganymi kwalifikacjami,
- analiza stanu i skuteczności pomocy społecznej w oparciu o ocenę zasobów pomocy społecznej przyjętą przez samorząd województwa, z uwzględnieniem założeń przewidzianych w strategii,
- sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego,
- współdziałanie na zasadzie partnerstwa z organizacjami społecznymi, pozarządowymi, kościołami, związkami wyznaniowymi oraz z osobami fizycznymi i prawnymi w zakresie realizacji zadań pomocy społecznej,
- prowadzenie spraw związanych ze zgłaszaniem przez Wojewodę kandydatów do Rady Pomocy Społecznej,
- opiniowanie pod względem formalnym wniosków o przyznanie nagród specjalnych w zakresie pomocy społecznej oraz przekazywanie ich do Rady Pomocy Społecznej,
- przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego wykazu ośrodków, w których wnioskodawcy mogą odbywać staż adaptacyjny w ramach postępowania o uznanie kwalifikacji do wykonywania zawodu pracownika socjalnego,
- sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem systemu teleinformatycznego w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej w województwie,
- finansowe wspieranie programów w określonym przez Wojewodę obszarze pomocy społecznej, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub podmioty uprawnione,
- prowadzenie spraw z zakresu polityki senioralnej,
- monitorowanie realizacji przez ośrodki pomocy społecznej świadczeń z pomocy społecznej,
- realizacja zadań i koordynacja działań zmierzających do integracji środowisk kombatanckich,
- prowadzenie listy mieszkań treningowych i wspomaganych prowadzonych przez organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 tej ustawy, z wyłączeniem trybu określonego w art. 25 ustawy o pomocy społecznej, oraz jej publikowanie na stronie internetowej urzędu wojewódzkiego w celu upowszechnienia informacji o tych mieszkaniach,
- przekazywanie informacji zbiorczej o zgłoszeniach o zdarzeniach nadzwyczajnych i podjętych działaniach następczych w domach pomocy społecznej i placówkach zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, za pomocą systemu teleinformatycznego, do rejestru centralnego, o którym mowa w art. 23 ust. 4a ustawy o pomocy społecznej,
- wydawanie zgody na przekształcenie miejsc w domach pomocy społecznej w miejsca przeznaczone na świadczenie usług wsparcia krótkoterminowego dziennego lub całodobowego oraz utworzenie nowych miejsc przeznaczonych na usługi wsparcia dziennego lub całodobowego.
2. W zakresie spraw rodziny:
- opracowywanie materiałów instruktażowych, zaleceń, procedur postępowania interwencyjnego w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą domową dla osób realizujących te zadania,
- monitorowanie zjawiska przemocy domowej,
- powoływanie i odwoływanie Wojewódzkiego Koordynatora Realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej,
- monitorowanie realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej przez Wojewódzkiego Koordynatora Realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej,
- nadzór nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej realizowanych przez samorząd gminny, powiatowy i województwa,
- kontrola realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umów z organami administracji rządowej i samorządowej,
- rozstrzyganie w przedmiocie wniosku o wskazanie innej gminy do realizacji procedury „Niebieskie Karty” w przypadku zajścia okoliczności utrudniających realizację procedury przez gminę właściwą,
- koordynowanie działań w zakresie integracji cudzoziemców, którzy uzyskali status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, w szczególności w zakresie wskazania im miejsca zamieszkania oraz prowadzenie rejestru zatwierdzonych indywidualnych programów integracji;
- koordynowanie, w ramach systemu pomocy społecznej, działań w zakresie zapobiegania handlowi ludźmi oraz wsparcia udzielonego ofiarom handlu ludźmi,
- wprowadzanie danych do rejestru, o którym mowa w art. 38d ust. 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ich aktualizacja i usuwanie,
- gromadzenie informacji o liczbie miejsc w rodzinnej pieczy zastępczej na terenie województwa,
- wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi,
- współdziałanie z ministrem właściwym do spraw rodziny przy opracowywaniu, realizacji i finansowaniu programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
- sprawowanie kontroli nad działalnością placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych oraz interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych,
- sprawowanie kontroli nad realizacją zadań z zakresu wspierania rodziny, pieczy zastępczej, usamodzielnień pełnoletnich wychowanków i adopcji wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
- sprawowanie kontroli nad zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej z wymaganymi kwalifikacjami,
- zasięganie informacji o sposobie realizacji zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, przez samorząd gminny, powiatowy i województwa,
- udział, w roli obserwatora, w posiedzeniach ośrodka adopcyjnego dotyczących kwalifikowania dziecka do przysposobienia, dokonywania wstępnej oceny kandydata do przysposobienia dziecka oraz wydawania opinii kwalifikacyjnej kandydata do przysposobienia dziecka w celu kontroli zapewnienia odpowiedniej jakości prowadzonych procedur przysposobienia,
- realizacja ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem",
- monitorowanie realizacji przez organy właściwe świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
- monitorowanie realizacji przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta Karty Dużej Rodziny,
- realizowanie zadań koordynatora do spraw dostępności.
3. W zakresie rynku pracy:
- sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wykonywanych przez marszałka województwa lub starostę, wojewódzki lub powiatowe urzędy pracy oraz inne podmioty, w szczególności w zakresie:
– sposobu prowadzenia przez urzędy pracy usług rynku pracy,
– realizowania przez podmioty, którym udzielono akredytacji, zobowiązań wynikających z ustawy oraz umowy akredytacyjnej,
– spełniania wymogów kwalifikacyjnych określonych dla dyrektorów i pracowników urzędów pracy,
– przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu Pracy,
– prawidłowości zlecania realizacji zadań i usług rynku pracy oraz działań aktywizacyjnych,
– kontroli realizacji innych zadań, wynikających z ustawy, wykonywanych przez organy samorządu terytorialnego lub inne podmioty, - organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników Urzędu oraz wojewódzkiego i powiatowych urzędów pracy,
- przygotowywanie propozycji, opinii i uwag do projektów nowych programów inicjowanych w ramach sektorowych programów operacyjnych,
- przekazywanie informacji do ministra właściwego do spraw pracy o realizacji zadań związanych ze służbą zastępczą,
- przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw pracy informacji o realizacji w roku poprzednim nadzoru i kontroli nad realizacją zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wraz z ich wynikami i ich oceną,
- wydawanie decyzji administracyjnych o nadaniu lub utracie statusu centrum integracji społecznej,
- prowadzenie rejestru jednostek organizacyjnych, którym nadano status centrum integracji społecznej,
- przedstawianie corocznie sprawozdania zbiorczego ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, zawierającego rozliczenie dotacji za rok poprzedni, efekty reintegracji zawodowej i społecznej, preliminarz wydatków i przychodów na rok bieżący,
- realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach związanych z wykonywaniem zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
- prowadzenie elektronicznego rejestru tłumaczy języka migowego,
- prowadzenie rejestru klubów integracji społecznej,
- sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej ministrowi właściwemu do spraw pracy,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o ekonomii społecznej:
– nadzór nad spełnianiem wymogów przedsiębiorstwa społecznego,
– wydawanie decyzji o uzyskaniu i utracie statusu przedsiębiorstwa społecznego,
– weryfikowanie poprawności i kompletności danych zawartych w sprawozdaniach merytorycznych składanych przez przedsiębiorstwa społeczne oraz przedstawianie corocznie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego sprawozdania zbiorczego z tych informacji,
– wydawanie na wniosek przedsiębiorstwa społecznego zaświadczeń na potrzeby zamówień publicznych oraz potwierdzanie aktualności wydanych zaświadczeń.
4. W zakresie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego:
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o ponownym pochowaniu zwłok i szczątków z istniejącego grobu w innym grobie, na wniosek Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na przeprowadzanie robót ziemnych, wznoszenie pomników i innych urządzeń na cmentarzach i grobach wojennych,
- prowadzenie spraw związanych z powierzeniem jednostkom samorządu terytorialnego obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych, z jednoczesnym przekazaniem odpowiednich funduszy, jeżeli jednostka samorządu terytorialnego nie przejmuje tego obowiązku bezpłatnie,
- zatwierdzanie planów cmentarzy wojennych oraz prowadzenie spraw dotyczących ogólnego zarządu cmentarzy wojennych, w szczególności związanych z ewidencją, remontem i utrzymaniem grobów i cmentarzy wojennych oraz uregulowaniem gruntów zajętych pod te cmentarze,
- sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem przez fundacje, stowarzyszenia i instytucje społeczne obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych, w przypadku powierzenia im tego obowiązku przez ministra właściwego ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
- prowadzenie spraw dotyczących grobów weteranów walk o wolność i niepodległość Polski.
5. W zakresie planowania i analiz:
- opracowywanie projektu dochodów i wydatków budżetu Wojewody w układzie tradycyjnym i zadaniowym w zakresie zadań Wydziału,
- ocena stanu i efektywności pomocy społecznej, poprzez analizę realizacji wydatków budżetowych i okresową ocenę stopnia wykorzystania przekazywanych dotacji,
- dokonywanie podziału dotacji na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego i nadzór nad ich wykorzystaniem, w szczególności:
– opracowywanie kryteriów podziału dotacji na poszczególne zadania,
– dokonywanie weryfikacji wniosków jednostek samorządu terytorialnego dotyczących zmian w budżecie tych jednostek,
– sporządzanie wniosków w zakresie zmian w planach wydatków budżetowych w poszczególnych jednostkach,
– przygotowywanie wniosków w sprawie uruchomienia środków na realizację nadzorowanych zadań finansowanych z budżetu Wojewody, - współpraca z Wydziałem Finansów i Budżetu w zakresie:
– opracowywania planów finansowych dochodów i wydatków budżetowych,
– opracowywania harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu Wojewody,
– opracowywania okresowych ocen z wykorzystania dotacji oraz realizacji zadań finansowanych z budżetu Wojewody, - przyjmowanie i rejestrowanie wniosków gmin i powiatów dotyczących zmian w ich budżetach,
- analiza realizacji wydatków i dochodów budżetowych w zakresie zadań realizowanych przez wydział,
- sporządzanie okresowych sprawozdań i informacji z zakresu realizacji zadań wydziału, w tym przekazywanie wymaganych przepisami sprawozdań ministrowi do spraw zabezpieczenia społecznego,
- wnioskowanie do właściwych ministrów o przydział dodatkowych środków z rezerw celowych,
- realizacja programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023.
6. W zakresie ochrony zdrowia:
- prowadzenie rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą i wydawanie zaświadczeń o wpisie do rejestru, zmianie wpisu do rejestru oraz decyzji w sprawie odmowy wpisu, odmowy zmiany wpisu i wykreślenia wpisu z rejestru,
- prowadzenie kontroli podmiotów leczniczych,
- wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie wydania zgody lub odmowy wydania zgody na czasowe zaprzestanie działalności leczniczej przez podmioty lecznicze wykonujące działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne finansowane ze środków publicznych,
- nakładanie, w drodze decyzji administracyjnej, na kierownika podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne finansowane ze środków publicznych, kary pieniężnej w przypadku czasowego zaprzestania działalności leczniczej bez zachowania trybu określonego przepisami prawa,
- prowadzenie spraw związanych ze wskazywaniem przedstawicieli Wojewody do rad społecznych w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą,
- nadzór nad odbywaniem stażu podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów oraz w zakresie spełniania przez podmioty prowadzące staż ustawowych wymagań i warunków,
- kontrola wykonywania i dokumentowania badań lekarskich i psychologicznych oraz wydawanych orzeczeń przez podmioty uprawnione do badań lekarskich i psychologicznych osób ubiegających się lub posiadających pozwolenie na broń oraz osób ubiegających się o wydanie licencji detektywa,
- prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem konsultantów wojewódzkich oraz zawieranie z nimi umów o realizację zadań konsultanta,
- przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia rocznej informacji o zadaniach zrealizowanych przez wojewodę oraz informacji zbiorczej, przygotowanej na podstawie informacji przekazanych przez jednostki samorządu terytorialnego, o zrealizowanych lub podjętych do realizacji zadaniach z zakresu zdrowia publicznego,
- gromadzenie i analizowanie zbiorczych informacji przekazywanych przez Podlaski Oddział Wojewódzki NFZ,
- prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem naczelnego lekarza uzdrowiska,
- gromadzenie danych statystycznych z zakresu ochrony zdrowia, ich analiza i przekazywanie właściwym instytucjom,
- realizacja zadań wynikających z programów rządowych z zakresu ochrony zdrowia,
- współpraca z organami samorządu terytorialnego, związkami zawodowymi i organizacjami samorządowymi w zakresie ochrony zdrowia,
- sporządzanie informacji i analiz w zakresie funkcjonowania podmiotów leczniczych w województwie,
- sporządzanie informacji niezbędnych do aktualizacji „Planu przygotowania publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa”,
- sporządzanie informacji i analiz w zakresie stanu zobowiązań samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
- prowadzenie spraw związanych z realizacją zobowiązań Skarbu Państwa na podstawie wyroków sądowych na rzecz osób fizycznych i osób prawnych, w zakresie spraw dotyczących byłych państwowych jednostek budżetowych ochrony zdrowia, w tym sporządzanie projektów ugód,
- określanie zarządzeniem Wojewody wysokości opłaty za pobyt osoby w stanie nietrzeźwości, przyjętej w jednostce Policji,
- przygotowywanie i przedkładanie do podpisu Wojewodzie dokumentów związanych z uprawnieniami Wojewody jako podmiotu tworzącego w stosunku do wojewódzkiej i powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych, w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej,
- przygotowywanie projektów zarządzeń w sprawie tworzenia, przekształcenia lub likwidacji podmiotów leczniczych w formie jednostek budżetowych, dla których Wojewoda jest podmiotem tworzącym,
- nakładanie na podmiot leczniczy kary pieniężnej w drodze decyzji administracyjnej w przypadku niezgłoszenia zmiany danych objętych rejestrem, w terminie 14 dni od dnia ich powstania,
- wydawanie decyzji o zakazie wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą,
- przekazywanie środków publicznych podmiotom wykonującym działalność leczniczą, w oparciu o przepisy ustawy o działalności leczniczej,
- współpraca z Centrum Egzaminów Medycznych w zakresie organizacji Lekarskiego Egzaminu Końcowego oraz Państwowego Egzaminu Fizjoterapeutycznego,
- prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem członków Wojewódzkiej Komisji do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych,
- przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) informacji o podmiotach wykonujących działalność leczniczą w zakresie wpisu do rejestrów podmiotów wykonujących działalność leczniczą, zakazu wykonywania działalności określonej we wpisie do rejestru podmiotów leczniczych, wykreślenia z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą,
- przeprowadzanie postępowania kwalifikacyjnego lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów, fizjoterapeutów oraz osób wykonujących zawód w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia, ubiegających się o rozpoczęcie specjalizacji oraz kierowanie osób zakwalifikowanych do odbywania określonej specjalizacji,
- dokonywanie formalnej oceny dokumentów lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów, fizjoterapeutów oraz osób wykonujących zawód w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia, ubiegających się o potwierdzenie zrealizowania szkolenia specjalizacyjnego i przekazywanie ich do właściwego konsultanta wojewódzkiego/krajowego,
- prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie projektów decyzji w sprawie skreślenia lekarza, lekarza dentysty, diagnosty laboratoryjnego, farmaceuty, fizjoterapeuty oraz osób wykonujących zawód w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia z rejestru osób odbywających szkolenie specjalizacyjne,
- zamieszczanie danych dotyczących lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów oraz osób wykonujących zawód w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia w Systemie Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych (SKM),
- prowadzenie spraw związanych z odbywaniem specjalizacji przez lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów oraz innych zawodów mających zastosowanie w ochronie zdrowia,
- prowadzenie spraw związanych z przedłużaniem czasu trwania szkolenia lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów oraz fizjoterapeutów, w tym przygotowywanie projektów zgody Wojewody na dodatkowe przedłużenie okresu trwania szkolenia specjalizacyjnego,
- prowadzenie spraw dotyczących oświadczeń składanych przez konsultantów wojewódzkich, na podstawie ustawy o konsultantach w ochronie zdrowia,
- obsługa oraz prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Wojewódzkiej Rady do Spraw Potrzeb Zdrowotnych w tym powoływaniem i odwoływaniem jej członków,
- prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem, aktualizacją oraz monitorowaniem realizacji wojewódzkiego planu transformacji,
- nakładanie na podmiot wykonujący działalność leczniczą kary pieniężnej w przypadku zbywania produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobów medycznych, wbrew przepisom ustawy Prawo farmaceutyczne,
- wydawanie opinii o celowości inwestycji w zakresie ochrony zdrowia na obszarze województwa,
- prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem członków Rady Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia,
- wydawanie opinii Wojewody dla jednostek samorządu terytorialnego dotyczących zgodności planowanego programu polityki zdrowotnej z priorytetami dla regionalnej polityki zdrowotnej oraz zgodności z celami operacyjnymi Narodowego Programu Zdrowia
- prowadzenie spraw związanych z wezwaniem podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych do wskazania w wyznaczonym terminie nazwy (firmy) i adresu podmiotu, z którym zawarł umowę o przechowywanie dokumentacji medycznej,
- prowadzenie spraw związanych z określeniem sposobu postępowania z dokumentacją medyczną na koszt podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych,
- prowadzenie spraw związanych ze zwrotem lub niszczeniem dokumentacji medycznej po zakończeniu postępowania przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych,
- przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia oraz Rzecznikowi Praw Pacjenta informacji dotyczących prac wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych,
- prowadzenie spraw dotyczących zobowiązania lekarza odbywającego szkolenie specjalizacyjne w trybie rezydentury do wykonywania zawodu na terytorium RP,
- wydawanie decyzji w przedmiocie nałożenia kary w przypadkach niewywiązania się lekarza odbywającego szkolenie specjalizacyjne w ramach rezydentury z zobowiązania do wykonywania zawodu na terytorium RP,
- sprawowanie nadzoru nad lecznictwem uzdrowiskowym prowadzonym przez zakłady lecznictwa uzdrowiskowego na obszarze województwa, przy pomocy naczelnego lekarza województwa,
- monitorowanie opieki zdrowotnej nad uczniami w zakresie przetwarzania i gromadzenia informacji o realizacji opieki nad uczniami pozyskanych w ramach statystyki publicznej,
- prowadzenie spraw związanych ze sporządzaniem i rozliczaniem umów zawartych między wojewodą a kierownikiem podmiotu prowadzącego szkolenie specjalizacyjne w zakresie dodatków do wynagrodzenia kierowników specjalizacji,
- prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem marszałkowi województwa dotacji z budżetu państwa na sfinansowanie stażu podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów,
- sporządzanie projektu wojewódzkiego planu działania szczególnej opieki geriatrycznej oraz jego aktualizacja,
- uzgadnianie z właściwymi powiatami warunków utworzenia centrum zdrowia 75+,
- monitorowanie działalności centrum zdrowia 75+ w zakresie organizacji i dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej,
- prowadzenie rejestru osób uprawnionych do wykonywania zawodu medycznego oraz przekazywanie danych do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego,
- prowadzenie spraw związanych z ustawicznym rozwojem zawodowym osób wpisanych do rejestru osób uprawnionych do wykonywania zawodu medycznego.
7. W zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych:
- prowadzenie spraw związanych z zakładami pracy chronionej i zakładami aktywności zawodowej, w tym wydawanie decyzji w sprawie przyznania, odmowy przyznania, zmiany lub utraty statusu, przeprowadzanie kontroli,
- przedstawianie Pełnomocnikowi Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych informacji o wydanych decyzjach oraz o wynikach przeprowadzonych kontroli,
- prowadzenie spraw związanych z ośrodkami i turnusami rehabilitacyjnymi, w tym prowadzenie rejestrów i kontroli,
- przedstawianie Pełnomocnikowi Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych bieżących informacji o dokonanym wpisie wykreśleniu ośrodka lub organizatora turnusu z rejestru,
- zgłaszanie przedstawicieli Wojewody do składu wojewódzkiej społecznej rady do spraw osób niepełnosprawnych.
8. W zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego:
- prowadzenie spraw dotyczących realizacji świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych oraz rodzinnego kapitału opiekuńczego w ramach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w przypadku przemieszczania się osób w granicach Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie ustalenia koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego,
- ustalanie i dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych,
- współpraca z instytucjami Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w zakresie wymiany informacji i kooperacji działań w związku z koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego.
9. W zakresie obsługi Funduszu Solidarnościowego:
- prowadzenie naboru wniosków oraz ich ocena formalna i merytoryczna, w tym pod względem racjonalnego i celowego wydatkowania środków,
- sporządzenie i przekazanie wniosku Wojewody o środki finansowe,
- zawieranie umów z właściwymi gminami/powiatami,
- przekazywanie gminom/powiatom środków finansowych w ramach ogłoszonych Programów,
- analizowanie oraz rozliczanie środków finansowych przyznanych gminom/powiatom na realizację zadań w ramach poszczególnych Programów i kosztów ich obsługi,
- sporządzanie sprawozdań z realizacji zadań w ramach poszczególnych Programów,
- koordynacja, nadzór oraz kontrola zadań realizowanych przez gminę/powiat w ramach ogłoszonych Programów.
10. Kontrola wykonywania przez organy samorządu terytorialnego i inne podmioty zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z ustaw bądź zawartych porozumień, w zakresie określonym działami administracji rządowej: kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, kultura fizyczna, oświata i wychowanie, praca, rodzina, zabezpieczenie społeczne, zdrowie – z zastrzeżeniem § 11 pkt 4 statutu.
11. Kontrola wykonywania przez Marszałka Województwa Podlaskiego zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z ustawy prawo o kierujących pojazdami w zakresie:
- prowadzenia ewidencji lekarzy uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich,
- sprawowania nadzoru nad wykonywaniem badań lekarskich i wydawaniem orzeczeń lekarskich do kierowania pojazdami,
- prowadzenia rejestru przedsiębiorców prowadzących pracownię psychologiczną,
- prowadzenia ewidencji jednostek, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy,
- prowadzenia ewidencji uprawnionych psychologów do wykonywania badań psychologicznych w zakresie psychologii transportu,
- sprawowania nadzoru nad przeprowadzaniem badań psychologicznych w zakresie psychologii transportu.
Wydział zapewnia obsługę:
- Wojewódzkiej Komisji do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych
- Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności
- Wojewódzkiej Rady Kombatanckiej
- Wojewódzkiej Rady Konsultacyjnej do Spraw Działaczy Opozycji Antykomunistycznej oraz Osób Represjonowanych z Powodów Politycznych.