Program "Dobry Start"
Od 1 lipca 2021 r., zgodnie z wprowadzonymi zmianami do programu „Dobry Start”, przyznawaniem i wypłacaniem świadczenia dobry start zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Gdzie złożyć wniosek
Wnioski składamy wyłącznie drogą elektroniczną poprzez:
• portal Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
• portal informacyjno-usługowy Emp@tia na stronie https://empatia.mpips.gov.pl/
• bankowość elektroniczną. Możliwość taką daje: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Pocztowy, Bank Polskiej Spółdzielczości S.A., BNP, Credit Agricole Bank Polska S.A., Getin Noble Bank, ING, Kasa Stefczyka, mBank, Nest Bank, Pekao S.A., PKO Bank Polski, SGB, SKOK Śląsk.
Wniosek o świadczenie dobry start może złożyć:
• Rodzic (jeśli dziecko nie mieszka z obojgiem rodziców – wniosek składa ten rodzic, który faktycznie opiekuje się dzieckiem; jeśli dzieckiem opiekuje się równocześnie oboje rodziców, to świadczenie otrzyma ten, kto pierwszy złoży wniosek; gdy drugi rodzic złoży wniosek o świadczenie po innym rodzicu, to ZUS ustali, kto sprawuje opiekę na dzieckiem),
• opiekun faktyczny dziecka, czyli osoba, która opiekuje się dzieckiem i złożyła do sądu wniosek o jego adopcję,
• opiekun prawny dziecka – osoba, której sąd powierzył opiekę nad dzieckiem,
• osoba ucząca się, czyli pełnoletni uczeń, który nie jest na utrzymaniu rodziców, ponieważ rodzice nie żyją lub ma ustalone alimenty od nich.
Świadczenie z programu „Dobry Start” przysługuje również na dzieci umieszczone w pieczy zastępczej oraz osoby usamodzielniane opuszczające pieczę zastępczą. W tych przypadkach wniosek o świadczenie może złożyć:
• rodzina zastępcza,
• osoba prowadząca rodzinny dom dziecka,
• dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej,
• dyrektor regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej.
Na stronie internetowej ZUS pod linkiem https://www.zus.pl/baza-wiedzy/program-dobry-start znajdują się instrukcje jak należy złożyć wniosek o świadczenie dobry start.
Wnioski należy składać do 30 listopada.