2016-11-03

Zezwolenie na prowadzenie placówki zapewniającej całodobową opiekę

Zezwolenie na prowadzenie placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, prowadzonej w ramach działalności gospodarczej/statutowej

Karta usług


PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI W BIAŁYMSTOKU


Wydział/Biuro:


Wydział Polityki Społecznej


Komórka realizująca usługę:

Oddział Nadzoru i Kontroli w Pomocy Społecznej


Numer telefonu:

+48 857439540  +48 857439663


Co chcę załatwić?

  • Uzyskać zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku.
  • Uzyskać zezwolenie na prowadzenie w ramach działalności statutowej placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku.


Kogo dotyczy?

  • Podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.
  • Usługodawcy z państwa członkowskiego w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  • Kościoła Katolickiego, innych kościołów, związków wyznaniowych, organizacji społecznych, fundacji, stowarzyszeń.


Co przygotować?

  • Wniosek o zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej  w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku.
  • Wniosek o zezwolenie na prowadzenie w ramach działalności statutowej placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku.

Do wniosku należy dołączyć:

  • dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom,
  • zaświadczenie właściwego organu potwierdzające możliwość użytkowania obiektu określonego w kategorii XI załącznika do ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane,
  • koncepcję prowadzenia placówki,
  • informację o sposobie finansowania placówki i niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu  skarbowego i składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
  • informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osoby, która będzie kierowała placówką,
  • zaświadczenie, że ze względu na stan zdrowia osoba kierująca placówką jest zdolna do jej prowadzenia.
  • oświadczenie, że nie została prawomocnie ukarana za czyny, o których mowa w art. 130 ust. 4-6 ustawy o pomocy społecznej. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia." Klauzula ta zastępuje pouczenie organu uprawnionego do odebrania oświadczenia o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.


Jakie dokumenty muszę wypełnić?

Wypełnij formularz wniosku w zależności od rodzaju prowadzonej działalności:

  • o zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie, prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, który znajdziesz w załączniku do karty:  Zał. Nr  1 do karty.
  • o zezwolenie na prowadzenie w ramach działalności statutowej placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, który znajdziesz w załączniku nr 2.


Jak wypełnić dokumenty?

Wypełnij wniosek czytelnie, wypełniając wszystkie pola zgodnie ze stanem faktycznym.


Ile muszę zapłacić?

Za złożenie wniosku nic nie zapłacisz.


Kiedy złożyć dokumenty?

Dokumenty złóż gdy uzyskasz pozwolenie na użytkowanie budynku, w którym będzie prowadzona placówka.


Gdzie załatwię sprawę?    

  • Dokumenty możesz wysłać pocztą na adres:
    Podlaski Urząd Wojewódzki
    Wydział Polityki Społecznej
    ul. Mickiewicza 3
    15-213 Białystok
  • albo złożyć w Kancelarii Ogólnej Urzędu – pokój nr 9.
  • Jeżeli będziesz miał problem z wypełnieniem wniosku zadzwoń do Oddziału Nadzoru i Kontroli w Pomocy Społecznej w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego – tel. +48 857439663, +48 857439540 lub wyślij zapytanie mailem na adres: wborzym@bialystok.uw.gov.pl lub amortel@bialystok.uw.gov.pl


Co zrobi urząd?

Sprawdzimy, czy wniosek został wypełniony prawidłowo oraz czy do wniosku zostały dołączone wszystkie wymagane dokumenty. W przypadku braku dokumentów zostaniesz wezwany do ich uzupełnienia w terminie 14 dni od daty doręczenia wezwania, z pouczeniem, że nieuzupelnienie braków formalnych lub niedołączenie dokumentów w powyższym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.


Jaki jest czas realizacji?

W terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, pracownicy Oddziału Nadzoru i Kontroli w Pomocy Społecznej dokonają oględzin obiektu, w którym będzie usytuowana placówka i sporządzą protokół oględzin.
W terminie 14 dni od dnia zakończenia oględzin obiektu rozpatrzymy Twój wniosek.
Po dokonaniu oceny złożonych dokumentów i przeprowadzeniu oględzin, zostaniesz wezwany zgodnie z art. 10 par. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego do zapoznania się z zebranymi materiałami umożliwiając czynny udział w każdym stadium postepowania, wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów i zgłaszania żądań.

Po stwierdzeniu, w oparciu o złożone dokumenty i wyniki oględzin, że placówka spełnia określone w ustawie o pomocy społecznej warunki i standardy, otrzymasz zezwolenie na prowadzenie placówki na czas określony lub nieokreślony zgodnie z wnioskiem.  
Natomiast, jeśli ww. warunki i standardy nie zostaną spełnione otrzymasz decyzję odmawiającą wydania zezwolenia na prowadzenie placówki.


Jak się odwołać?

Odwołanie od decyzji możesz złożyć do Ministra Rodziny i Polityki Społecznej za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.


Informacje dodatkowe:

Po uprawomocnieniu się decyzji, Twoja placówka zostanie wpisana do Rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub w podeszłym wieku. Rejestr jest dostępny na stronie www.bip.bialystok.gov.pl

Wojewoda może także cofnąć wydane wcześniej zezwolenie tj.:

  • na Twój wniosek, jeśli jesteś podmiotem prowadzącym i zrezygnujesz z dalszego prowadzenia placówki, w uzgodnieniu z Wojewodą musisz określić sposób zapewnienia dalszej opieki osobom przebywającym w placówce,
  • jeśli jesteś podmiotem prowadzącym placówkę i przestałeś spełniać warunki określone w ustawie o pomocy społecznej, przestałeś spełniać standardy, o których mowa w art. 68 ustawy o pomocy społecznej, nie przedstawisz na żądanie Wojewody w wyznaczonym terminie aktualnych dokumentów określonych w art. 67 ust 2 pkt 3 ustawy o pomocy społecznej.
  • jeśli zostanie stwierdzone zagrożenie życia lub zdrowia osób przebywających w placówce którą prowadzisz, Wojewoda wyda decyzję nakazującą wstrzymanie prowadzenia tej placówki, z nadaniem rygoru natychmiastowej wykonalności.

WAŻNE

Jeżeli prowadzisz placówkę, a nie posiadasz zezwolenia na jej prowadzenie podlegasz karze pieniężnej. Zgodnie z art. 130 ustawy o pomocy społecznej w placówce:

  • w której przebywa nie więcej niż 10 osób - podlegasz karze pieniężnej w wysokości 10 000 zł.
  • w której przebywa od 11 do 20 osób - podlegasz karze pieniężnej w wysokości 20 000 zł.
  • w której przebywa powyżej 20 osób - podlegasz karze pieniężnej w wysokości 30 000 zł.

Jeżeli po uprawomocnieniu się decyzji nakładającej karę pieniężną będziesz nadal prowadził placówkę, podlegasz karze pieniężnej w wysokości 60 000 zł.

Jeżeli po uprawomocnieniu się decyzji o nałożeniu kary pieniężnej za prowadzenie bez zezwolenia Wojewody będziesz prowadził inną placówkę, podlegasz karze pieniężnej w wysokości 60 000 zł.
 

Jeżeli  będziesz prowadził bez zezwolenia więcej niż jedną placówkę, kara będzie wymierzona osobno za każdą z placówek.

Jeżeli będziesz prowadził placówkę bez zezwolenia i zostanie stwierdzone zagrożenie życia lub zdrowia osób w niej przebywających, Wojewoda może, poza nałożeniem kary pieniężnej, wydać decyzję nakazującą wstrzymanie prowadzenia tej placówki, z nadaniem rygoru natychmiastowej wykonalności, do czasu uzyskania zezwolenia.


Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
  • rozporządzenie  Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 sierpnia 2020 r. w sprawie wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę.
  • rozporządzenie  Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 sierpnia 2020 r. w sprawie wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie w ramach działalności statutowej placówki zapewniającej całodobową opiekę.


Załączniki do karty:

  • Załącznik nr 1- Wniosek o zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej  w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku.
  • Załącznik nr 2- Wniosek o zezwolenie na prowadzenie w ramach działalności statutowej placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku.


Kartę opracował:

Ewa Bijak


Kartę zatwierdził:

Mieczysława Nartowicz – Zastępca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej


Karta obowiązuje od:

30 maja 2021 r.
 

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..