2016-11-07

Uzyskanie paszportu

UWAGA !!!

W Oddziale Paszportowym wprowadzony został numerkowy system obsługi klienta. System na bieżąco monitoruje ilość pobranych numerków i ogranicza ich wydawanie stosownie do czasu trwania przyjęcia wniosków oraz ilości oczekujących klientów, tym samym może zaprzestać  ich wydawania przed końcem pracy urzędu. W związku z tym prosimy, aby nie zostawiać załatwiania sprawy na sam koniec pracy Oddziału Paszportów.

Klient zobowiązany jest do pobrania tyle numerków kolejkowych ile wniosków paszportowych chce złożyć lub ile gotowych paszportów chce odebrać, tj. np. rodzina 4 osobowa chcąca złożyć  4 wnioski paszportowe powinna pobrać 4 numerki.

Każdy numer z systemu kolejkowego będzie wzywany tylko raz. Jeżeli wywołany klient nie podejdzie do odpowiedniego stanowiska, pobrany przez niego numer zostanie zamknięty. Należy wówczas pobrać nowy numer z systemu kolejkowego.


Rejestracja internetowa kolejki jest dostępna pod adresem  http://webqms2.pl/puw/public

KARTA USŁUG



PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI W BIAŁYMSTOKU


Wydział/Biuro:


Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców   


Komórka realizująca usługę:

Oddział Paszportów


Numer telefonu:

+48 857426591


Co chcę załatwić?

Otrzymać paszport biometryczny lub tymczasowy bez danych biometrycznych.


Kogo dotyczy?    

Każdego obywatela polskiego zainteresowanego uzyskaniem paszportu lub jego wymianą


Co przygotować?    

Jeżeli jesteś osobą pełnoletnią i ubiegasz się o wydanie paszportu przygotuj:

  • jedną fotografię paszportową wg. wymagań określonych w informacjach dodatkowych,
  • ważny paszport -jeżeli posiadasz,
  • ważny dowód osobisty,
  • jeżeli jesteś emerytem, rencistą, uczniem albo studentem – dokument potwierdzający prawo do ulgi w opłacie paszportowej (np. legitymacja uczniowska, studencka, emeryta, decyzja ZUS, itp.).

Jeżeli ubiegasz się o paszport dla dziecka przygotuj:
/zgodę na wydanie dokumentu paszportowego małoletniemu wyrażają oboje rodzice w momencie składania wniosku/:

  • jedną fotografię paszportową wg. wymagań określonych w informacjach dodatkowych,
  • paszport - jeżeli dziecko wcześniej posiadało,
  • do wglądu ważną legitymacją szkolną dziecka /jeżeli objęte jest obowiązkiem szkolnym/,
  • numer PESEL dziecka,
  • w przypadku gdy wniosek składa jedno z  rodziców - pisemna zgoda drugiego rodzica   potwierdzona przez notariusza lub inny organ paszportowy, a w przypadku gdy rodzic przebywa za granicą, zgodę potwierdzoną przez konsulat RP lub notariusza publicznego wraz z apostille/wymagane jest tłumaczenie na j. polski/,
  • w przypadku gdy uprawionym do złożenia wniosku jest tylko jeden z rodziców – dokumenty potwierdzające to prawo, takie jak odpis zupełny aktu urodzenia, odpis skrócony aktu zgonu drugiego rodzica, orzeczenie sądu w sprawie wykonywania władzy rodzicielskiej,
  • w przypadku braku zgodności stanowisk rodziców co do wydania paszportu osobie małoletniej – postanowienie sądu o wyrażeniu zgody na wydanie paszportu.


Jeżeli jesteś opiekunem prawnym małoletniego albo osoby ubezwłasnowolnionej dodatkowo do wglądu przedłuż postanowienie sądu o ustanowieniu opieki, a w przypadku osób ubezwłasnowolnionych również orzeczenie sądu o ubezwłasnowolnieniu.


Jakie dokumenty muszę wypełnić?    

Wypełnij oryginalny wniosek o wydanie paszportu albo paszportu tymczasowego  –  znajdziesz go w  Oddziale Paszportów PUW w Białymstoku /ul.Gen.J.Bema  4/  oraz Zamiejscowych Stanowiskach w Łomży /ul.Nowa  2/  i  Suwałkach /ul.Sejneńska  13/.


Jak wypełnić dokumenty?   

Wypełnij oryginalny druk wniosku o wydanie paszportu czytelnie i drukowanymi literami.


Ile muszę zapłacić?  

  • 140 zł – za paszport biometryczny gdy jesteś osobą dorosłą i nie masz zniżek,
  • 70 zł. - gdy masz prawo do zniżki w opłacie /uczniowie, studenci, emeryci,  renciści, osoby niepełnosprawne -dokument potwierdzający prawo do zniżki do wglądu /,
  • 30 zł. -  jeżeli ubiegasz się wydanie paszportu dla osoby małoletniej do 13 roku życia,
  • 30 zł. – za wydanie paszportu tymczasowego

W przypadku gdy posiadasz ogólnopolską Kartę Dużej Rodziny zapłacisz w/w stawkę pomniejszoną
o 50%.

Częściowo obniżoną opłatę pobiera się w przypadku:

  • zmiany nazwiska, imienia lub innych danych wpisywanych do paszportu/oryginalny odpis zupełny polskiego aktu małżeństwa lub urodzenia do wglądu/;
  • zmiany wyglądu osoby posiadającej paszport, mogącej utrudnić ustalenie jej tożsamości;
  • braku w posiadanym ważnym paszporcie miejsca na wizy i stemple przekroczenia granicy.

Wysokość opłaty ustalana jest w oparciu o okres pozostający do upływu terminu ważności dokumentu.

Nie pobiera się opłaty paszportowej od:

  • osób, które w dniu złożenia wniosku mają ukończone 70 lat;
  • osób przebywających w domach pomocy społecznej lub w zakładach opiekuńczych albo korzystających z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych, jeżeli ich wyjazd za granicę następuje w celu długotrwałego leczenia lub w związku z koniecznością poddania się operacji;
  • osób, które złożyły wniosek o wymianę paszportu z powodu jego wady technicznej;

Kwotę podwyższoną o 200 % opłaty (potrójna wysokość opłaty obowiązującej w dniu składania wniosku) za wydawanie paszportu pobiera się:

  • jeżeli poprzednio posiadany paszport został utracony lub zniszczony z przyczyn zawinionych przez jego posiadacza.


Opłatę paszportową możesz uiścić  w dowolnej placówce bankowej, pocztowej lub przez internet  na konto:
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku,  
Wydział Finansów i Budżetu
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
94101010490000392231000000
tytułem: „opłaty paszportowej"

oraz kartą płatniczą przy składaniu wniosku w Oddziale Paszportowym w Białymstoku, przy ul. Bema 4


Pamiętaj - oryginał dowodu uiszczenia opłaty paszportowej musisz dołączyć do wniosku


Kiedy złożyć dokumenty?    

Dokumenty złóż  w dowolnym, wygodnym dla siebie terminie. Pamiętaj, że na wydanie paszportu
możesz oczekiwać do 30 dni.


Gdzie załatwię sprawę?  

  • Białystok – Oddział Paszportów Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców PUW
    ul. Gen. J. Bema 4,  pok. 101 – 103
    tel.,  +48 857426591

    obsługa klientów odbywa się w godzinach:
    poniedziałek 7.15 – 16.45
    wtorek – piątek 7.45 – 15.15
  • Łomża – Zamiejscowe Stanowisko Pracy ds. Paszportowych
    ul. Nowa 2, pok. 17 – 18
    tel. +48 862163704

    obsługa klientów odbywa się w godzinach:
    poniedziałek 7.15 – 16.45
    wtorek – piątek 7.45 – 15.15
  • Suwałkach – Zamiejscowe Stanowisko Pracy ds. Paszportowych
    ul. Sejneńska 13,  sala operacyjna
    tel. +48 875664118

    obsługa klientów odbywa się w godzinach:
    poniedziałek 7.15 – 16.45
    wtorek – piątek 7.45 – 15.15



Co zrobi urząd?     

Po złożeniu wniosku paszportowego  rozpoczniemy procedurę wydania paszportu. Otrzymasz potwierdzenie jego złożenia  z adresem strony internetowej i swoim osobistym kodem za pośrednictwem którego będziesz mógł sprawdzić na jakim etapie realizacji jest twoja sprawa.


Jaki jest czas realizacji?    

Twoją sprawą zajmiemy się niezwłocznie, a paszport otrzymasz w terminie do 30 dni.


Jak się odwołać?    

W przypadku odmowy wydania paszportu, możesz odwołać się do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 14 dni od daty odbioru decyzji.


Informacje dodatkowe:   

  • Paszport biometryczny to paszport ważny 10 lat albo 5 lat /dzieci do lat 13/.  Zawiera dane biometryczne w postaci wizerunku twarzy i odcisków palców zawartych w mikroprocesorze umieszczonym  w okładce książeczki paszportowej.
  • Paszport tymczasowy – jest ważny do 12 miesięcy od daty wydania, nie zawiera danych biometrycznych.

Wymogi dotyczące fotografii paszportowej – kolorową fotografię o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowującą naturalny kolor skóry, mającą dobrą ostrość oraz pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, a także twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80 % fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
Jeżeli masz wadę wzroku możesz dołączyć fotografie w okularach z ciemnymi szkłami /do wglądu orzeczenie o niepełnosprawności z tego tytułu/.
Jeżeli należysz do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej na terytorium RP – możesz dołączyć fotografię w nakryciu głowy, które nie zniekształca ani nie zakrywa owalu twarzy /dodatkowo zaświadczenie o przynależności do ww. wspólnoty/.
Wniosek składasz osobiście i osobiście odbierasz dokument paszportowy. Przy składaniu wniosku dla osoby niepełnoletniej wymagana jest obcność obojga rodziców i dzieci, które ukończyły 5 rok życia

W przypadku utraty albo zniszczenia ważnego dokumentu paszportowego zobowiązany jesteś niezwłocznie zgłosić zdarzenie w organie paszportowym.
Pamiętaj, że po terytorium Unii Europejskiej możesz poruszać się również na podstawie ważnego dowodu osobistego.


Podstawa prawna:    

  • Ustawa z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 lutego 2010 r. w sprawie opłat za wydanie dokumentu paszportowego oraz ich zwrotu
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 2010 r. w sprawie  dokumentów paszportowych
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 lutego 2010 r. w sprawie opłat za wydanie dokumentu paszportowego oraz ich zwrotu
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego


Załączniki do karty:

brak


Kartę opracował:

Marek Korbut


Kartę zatwierdził:   

Andrzej Władysław Gawkowski – Dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców


Karta obowiązuje od:   

1 kwietnia 2017 r.

 

Załączniki

  Klauzula_informacyjna 25,06 KB (doc) szczegóły pobierz

Przeczytaj, jak przetwarzamy Twoje dane

Tożsamość administratora

Administratorem danych jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27.

Dane kontaktowe administratora

Z administratorem można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora.

Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych

Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania

Pani / Pana dane będą przetwarzane w celu realizacji obowiązku prawnego o którym mowa w art. 9 ust. 4 pkt 3) oraz art. 9 ust. 4 a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.

Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych

Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratora tj. Centralnemu Ośrodkowi Informatyki.

Okres przechowywania danych

Dane będą przetwarzane przez okres niezbędny do utrzymania Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej.

Prawa podmiotów danych

Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej.

Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego

Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.
Biuro Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO)
Adres: Stawki 2, 00-193 Warszawa
Telefon: 22 860 70 86

Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych

Podanie przez Panią/Pana danych osobowych niezbędne, do stworzenia stron Biuletynu Informacji Publicznej, o których mowa w ust. 2, oraz przetwarzania informacji publicznych, w tym ich przeszukiwania według kryteriów przedmiotowych i podmiotowych.




Zapoznałem się