2016-07-19

Struktura organizacyjna i zadania Wydziału

Wykaz komórek organizacyjnych Wydziału:

  • Zespół Radców Prawnych
  • Oddział Nadzoru Komunalnego
  • Oddział Kontroli
  • Redakcja Dziennika Urzędowego Województwa Podlaskiego
  • Stanowisko pracy do spraw organizacyjnych


Do zadań Wydziału należy:

  1. W zakresie obsługi prawnej Wojewody:

  • wykonywanie obsługi prawnej Wojewody i Dyrektora Generalnego, w tym opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów:
    - aktów prawnych wydawanych przez Wojewodę i Dyrektora Generalnego,
    - aktów prawnych wydawanych przez naczelne i centralne organy administracji państwowej,
    - aktów prawnych organów administracji niezespolonej o charakterze przepisów prawa miejscowego oraz projektów innych aktów o ważnym znaczeniu dla realizacji polityki rządu,
    - umów i specyfikacji istotnych warunków zamówienia w zakresie prowadzonych przez wydziały postępowań o udzielenie zamówienia publicznego,
    - umów i porozumień zawieranych przez Wojewodę i Dyrektora Generalnego,
  • obsługa zadań Wojewody w zakresie przygotowywania pod obrady Rady Ministrów projektów dokumentów rządowych w sprawach dotyczących województwa,
  • prowadzenie rejestrów i zbiorów rozporządzeń, rozporządzeń porządkowych, zarządzeń, obwieszczeń i decyzji Wojewody, a także zarządzeń Dyrektora Generalnego oraz ich aktualizacja,
  • wydawanie opinii prawnych dotyczących:
    - rozwiązania z pracownikiem stosunku pracy bez wypowiedzenia,
    - zawarcia i rozwiązania umowy z kontrahentem zagranicznym,
    - umarzania wierzytelności oraz zawarcia ugody w sprawach majątkowych,
  • wydawanie innych opinii prawnych na potrzeby Wojewody, Wicewojewodów, Dyrektora Generalnego i wydziałów,
  • udzielanie wyjaśnień w sprawie obowiązującego stanu prawnego w zakresie działania Wojewody i wydziałów,
  • wykonywanie zastępstwa prawnego przed sądami powszechnymi i administracyjnymi,
  • współpraca z Prokuratorią Generalną Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie przekazywania Prokuratorii spraw, w których reprezentacja Skarbu Państwa należy do Prokuratorii oraz występowanie z wnioskami o wydanie przez Prokuratorię opinii prawnych,
  • prowadzenie spraw związanych z zaskarżaniem ostatecznych decyzji administracyjnych do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i wnoszenie skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego;


2. W zakresie wykonywania nadzoru komunalnego:

  • prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem nadzoru nad uchwałami i zarządzeniami organów jednostek samorządu terytorialnego, w przypadkach określonych ustawami: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym i o samorządzie województwa,
  • prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem nadzoru nad uchwałami organów związków międzygminnych, związków powiatów, Podlaskiej Izby Rolniczej, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, izb gospodarczych oraz związków spółek wodnych,
  • przygotowywanie skarg do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i odpowiedzi na skargi w sprawach związanych z nadzorem wykonywanym przez Wojewodę,
  • prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem wniosków o rozwiązanie organów jednostek samorządu terytorialnego oraz ustanawianiem zarządów komisarycznych,
  • współdziałanie z Delegaturami Krajowego Biura Wyborczego w zakresie zapewnienia warunków zgodnej z prawem realizacji zadań związanych z przeprowadzeniem w województwie wyborów i referendów,
  • dokonywanie formalno-prawnej oceny inicjatyw w sprawie tworzenia związków międzygminnych i związków powiatów oraz nadawanie biegu wnioskom w sprawie rejestracji tych związków,
  • opracowywanie okresowych ocen, analiz i informacji dotyczących nadzoru komunalnego,
  • realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo o stowarzyszeniach;


3. W zakresie działalności kontrolnej:

  • wykonywanie kontroli skarg i wniosków w ramach sprawowanego przez Wojewodę nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego,
  • wykonywanie, w zakresie kompetencji wydziału, zadań związanych z zarządzaniem i wykonywaniem kontroli prowadzonych przez Wojewodę w jednostkach rządowej administracji zespolonej oraz jednostkach samorządu terytorialnego i innych podmiotach realizujących zadania z zakresu administracji rządowej na podstawie ustawy lub porozumienia z organami administracji rządowej, a także - w szczególnie uzasadnionych przypadkach – w jednostkach niezespolonej administracji rządowej,
  • kontrola wykonywania przez organy samorządu terytorialnego i inne podmioty zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z zawartych porozumień oraz ustaw:
    - Prawo o ustroju sądów powszechnych,
    - o podatku rolnym,
    - o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych,
    - o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych,
    - o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków,
    - o utrzymaniu porządku i czystości w gminach,
    - o swobodzie działalności gospodarczej,
    - o fundacjach,
    - o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3,
    - o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy,
  • przeprowadzanie kontroli wykonywania przez nadzorowane stowarzyszenia obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;


4. W zakresie organizacji przyjmowania oraz załatwiania skarg, wniosków i petycji:

  • sprawowanie nadzoru nad Centralnym Rejestrem Skarg, Wniosków i Petycji wpływających do Urzędu oraz przekazywanie wpływających skarg, wniosków i petycji do rozpatrzenia wydziałowi właściwemu ze względu na przedmiot sprawy,
  • rozpatrywanie skarg:
    - należących do właściwości wydziału,
    - na dyrektorów wydziałów,
    - zleconych przez Wojewodę, Wicewojewodów i Dyrektora Generalnego,
  • opracowywanie analiz i informacji dotyczących załatwiania skarg, wniosków i petycji obywateli,
  • przyjmowanie interesantów w sprawach z zakresu skarg, wniosków i petycji zgłaszanych do Wojewody,
  • organizowanie przyjmowania interesantów zgłaszających się do Wojewody i Wicewojewodów,
  • prowadzenie ewidencji interesantów przyjmowanych przez Wojewodę i Wicewojewodów;


5. W zakresie redakcji Dziennika Urzędowego:

  • rejestrowanie wniosków o ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym aktów normatywnych lub innych aktów prawnych,
  • kwalifikowanie aktów prawnych do publikacji poprzez zamieszczanie wiz opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym,
  • formatowanie tekstu kolejnych pozycji Dziennika Urzędowego,
  • przeprowadzanie korekty projektów Dziennika Urzędowego,
  • ogłaszanie aktów normatywnych lub innych aktów prawnych w Dzienniku Urzędowym,
  • publikacja Dziennika Urzędowego na stronie edziennik.bialystok.uw.gov.pl;


6. W zakresie realizacji ustawy o zawodzie tłumacza przysięgłego:

  • kontrola działalności tłumaczy przysięgłych w zakresie prawidłowości i rzetelności prowadzenia repertoriów oraz pobierania wynagrodzenia określonego w przepisach o zawodzie tłumacza przysięgłego,
  • występowanie z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej tłumacza przysięgłego;


7. W zakresie reprezentowania Skarbu Państwa - prowadzenie spraw w zakresie darowizn na rzecz Skarbu Państwa oraz spadków przypadających Skarbowi Państwa, w tym długów spadkowych.
 

8. Koordynacja planowania działalności kontrolnej Urzędu w zakresie należącym do kompetencji Wojewody i sporządzanie sprawozdawczości w tym zakresie.
 

9. Prowadzenie centralnego rejestru wystąpień pokontrolnych i ewidencji informacji o wynikach kontroli, przekazywanych Wojewodzie przez Najwyższą Izbę Kontroli i inne jednostki kontroli oraz przekazywanie właściwym wydziałom i innym jednostkom wystąpień pokontrolnych i informacji o wynikach kontroli.
 

10. Współdziałanie w procesie tworzenia, łączenia i znoszenia jednostek samorządu terytorialnego oraz ustalania ich granic, nazw i siedziby władz, a także ustalania urzędowych nazw miejscowości i obiektów fizjograficznych.
 

11. Prowadzenie spraw dotyczących oświadczeń o stanie majątkowym składanych przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów i marszałka województwa podlaskiego oraz przewodniczących rad gmin, rad powiatów i przewodniczącego sejmiku województwa podlaskiego.
 

12. Przyjmowanie i przesyłanie do Instytutu Pamięci Narodowej oświadczeń lustracyjnych, z wyłączeniem oświadczeń lustracyjnych pracowników Urzędu złożonych w związku z pełnieniem funkcji publicznej w Urzędzie oraz kierowników i zastępców kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich.


13. Koordynacja współpracy wydziałów z poszczególnymi służbami, inspekcjami i strażami rządowej administracji zespolonej. W ramach koordynacji do zadań Wydziału należy:

  • opiniowanie projektów statutów i regulaminów jednostek rządowej administracji zespolonej w województwie oraz zmian w tych regulaminach i przedkładanie Wojewodzie w celu podjęcia czynności przewidzianej przepisami prawa;
  • analiza przekazywanych wystąpień pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli i innych organów kontroli, kierowanych do jednostek rządowej administracji zespolonej w województwie oraz odpowiedzi na te wystąpienia;
  • sporządzanie rocznej analizy przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i petycji w terminie określonym przez dyrektora Wydziału;
  • przekazywanie materiałów nadesłanych przez jednostki rządowej administracji zespolonej właściwym merytorycznie wydziałom.

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..