2016-07-19
Struktura organizacyjna i zadania Wydziału
Wykaz komórek organizacyjnych Wydziału:
- Główny Księgowy Budżetu Wojewody
- Oddział Planowania Budżetu
- Oddział Realizacji Budżetu
- Główny Księgowy
- Oddział Księgowości
- Stanowisko pracy do spraw budżetu zadaniowego
- Stanowisko pracy do spraw organizacyjnych
- Oddział Kontroli Finansowej
Do zadań Wydziału Finansów i Budżetu należy w szczególności prowadzenie spraw:
1. W zakresie koordynacji planowania, analiz i realizacji budżetu Wojewody:
- opracowywanie projektu dochodów i wydatków budżetu Wojewody,
- dokonywanie podziału na poszczególne jednostki kwot dochodów i wydatków wynikających z ustawy budżetowej i zatwierdzanie planów finansowych jednostek organizacyjnych Urzędu,
- opracowywanie projektów decyzji Wojewody wprowadzających zmiany w budżecie Wojewody,
- opiniowanie projektów aktów normatywnych wywołujących skutki finansowe dla budżetu Wojewody,
- rozpatrywanie wniosków o dodatkowe środki finansowe,
- planowanie dotacji celowych przyznanych organom samorządu gmin, powiatów i województwa,
- rozliczanie dotacji celowych na zadania z zakresu administracji rządowej przyznanych gminom, powiatom i samorządowi województwa,
- opracowywanie projektów decyzji Wojewody o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych,
- analiza przebiegu wykonania dochodów i wydatków przez podległe Wojewodzie jednostki organizacyjne oraz wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa i realizacji innych zadań finansowanych z budżetu Wojewody,
- opracowywanie, w porozumieniu z Wydziałem Infrastruktury, projektu budżetu Wojewody w zakresie wydatków majątkowych oraz projektów zmian tych wydatków w trakcie roku budżetowego,
- nadzór nad przebiegiem realizacji dochodów i wydatków,
- występowanie, we współpracy z właściwymi wydziałami i jednostkami podległymi Wojewodzie, do Ministra Finansów i właściwych ministrów z wnioskami o przyznanie rezerw celowych z budżetu państwa;
- prowadzenie spraw z zakresu pozyskiwania środków z rezerw celowych budżetu
państwa na realizację programów finansowanych z budżetu Unii Europejskiej oraz
niepodlegajacych zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa
członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA); - zwrot gminom z budżetu państwa części wydatków wykonanych w ramach funduszu
sołeckiego; - zwrot gminom utraconych dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od
nieruchomości w parkach narodowych, rezerwatach przyrody oraz przedsiębiorców o
statusie centrum badawczo-rozwojowego;
2. W zakresie prowadzenia rachunkowości, sprawozdawczości i gospodarki finansowej:
- opracowywanie projektów decyzji i zarządzeń Wojewody regulujących zagadnienia wynikające z uprawnień dysponenta głównego budżetu Wojewody,
- obsługa finansowo-księgowa dysponenta głównego w zakresie budżetu środków krajowych i europejskich oraz budżetu w układzie zadaniowym,
- redystrybucja środków zasilających przekazywanych przez Ministerstwo Finansów,
- przekazywanie jednostkom niezaliczonym do sektora finansów publicznych dotacji na realizację określonych ustawami zadań wykonywanych przez te jednostki,
- sprawowanie nadzoru nad terminowym przekazywaniem dochodów budżetu państwa z tytułu realizacji zadań z zakresu administracji rządowej przez jednostki samorządu terytorialnego,
- prowadzenie spraw związanych z ewidencją i rozliczaniem płatności środków z budżetu Unii Europejskiej, w szczególności dotyczących realizacji Programu Phare ESC, ZPORR i Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A,
- koordynacja prac związanych ze sporządzaniem sprawozdawczości przez dysponentów budżetu Wojewody,
- sporządzanie sprawozdań jednostkowych dysponenta głównego oraz sprawozdań zbiorczych z wykonania budżetu Wojewody,
- współpraca z Narodowym Bankiem Polskim oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie obsługi rachunków bankowych dysponenta głównego,
- podejmowanie czynności zmierzających do wszczęcia postępowania egzekucyjnego w administracji należności o charakterze pieniężnym,
- przygotowywanie do podpisu Wojewody, opracowanych w uzgodnieniu z merytorycznymi wydziałami, rozstrzygnięć dotyczących wstrzymania czynności każdego organu prowadzącego egzekucję administracyjną o charakterze pieniężnym, na okres nie dłuższy niż 30 dni oraz powiadamianie o tym fakcie właściwych organów,
- prowadzenie spraw związanych z regulowaniem zobowiązań Skarbu Państwa, w tym wynikających z wyroków sądowych,
- refundacja wydatków poniesionych przez spółdzielnie mieszkaniowe w związku z przeprowadzonymi scaleniami i podziałem nieruchomości oraz z czynnościami związanymi z rozgraniczeniem nieruchomości oraz ewidencją gruntów i budynków, w tym również kosztów uzasadnionych prac geodezyjnych, na podstawie wniosków zweryfikowanych przez Wydział Nieruchomości i Geodezji,
- obsługa przepływu środków na wybrane do finansowania projekty oraz dokonywanie wypłat tych środków na konta beneficjentów końcowych w ramach realizacji ZPORR i Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A,
- weryfikacja pod względem finansowym wniosków o płatność, dotyczących programów realizowanych ze środków funduszy strukturalnych, a w szczególności ZPORR i Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A,
- obsługa Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa TREZOR;
3. W zakresie rachunkowości i gospodarki finansowej Urzędu:
- obsługa finansowo-księgowa Urzędu w zakresie dochodów i wydatków budżetowych, sum depozytowych i sum na zlecenie, środków finansowych Unii Europejskiej, a także obsługa funduszu płac i świadczeń z ubezpieczenia społecznego pracowników Urzędu,
- prowadzenie egzekucji należności Skarbu Państwa,
- obsługa finansowo-księgowa zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
- dokonywanie okresowych ocen przebiegu wykonania dochodów i wydatków Urzędu,
- sporządzanie sprawozdań finansowych, budżetowych oraz GUS,
- opracowywanie projektów budżetu i planów finansowych Urzędu,
- prowadzenie księgowości i obsługi kasowej Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej,
- wydawanie byłym pracownikom administracji publicznej, których akta przechowywane są w Archiwum Zakładowym oraz pracownikom Urzędu zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu do celów emerytalno-rentowych, kredytowych,
- przekazywanie organowi podatkowemu właściwemu w sprawie opłaty skarbowej zbiorczej informacji o przypadkach nieuiszczenia należnej opłaty skarbowej od dokonanych przez Urząd czynności urzędowych, wydanych zaświadczeń i zezwoleń (pozwoleń, koncesji),
- obsługa informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa TREZOR w zakresie dysponenta III stopnia,
- prowadzenie obsługi finansowo - księgowej oraz odrębnej ewidencji księgowej programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu środków europejskich,
- prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie budżetu w układzie zadaniowym,
- współpraca z Narodowym Bankiem Polskim i Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie obsługi rachunków bankowych dysponenta III stopnia,
- prowadzenie Centralnego Rejestru Umów Zleceń i o Dzieło;
- prowadzenie spraw związanych z pracowniczymi planami kapitałowymi w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim o których mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych;
4. W zakresie koordynacji prac związanych z tworzeniem i realizacją budżetu Wojewody w
układzie zadaniowym:
- koordynowanie planowania oraz opracowywanie materiałów planistycznych w układzie zadaniowym,
- opracowywanie i aktualizacja jednolitych zasad tworzenia budżetu zadaniowego,
- koordynacja prac w zakresie nadzoru i kontroli efektywności oraz skuteczności realizacji planów w układzie zadaniowym na podstawie mierników stopnia realizacji celów oraz sporządzanie informacji okresowych w tym zakresie,
- sporządzanie informacji dotyczących odchyleń w wykonaniu mierników w okresach sprawozdawczych ,
- koordynowanie prac przy tworzeniu katalogu zadań, podzadań i działań,
- bieżąca weryfikacja informacji przekazywanych przez wydziały Urzędu w zakresie przypisania pracowników do poszczególnych działań w układzie zadaniowym.
5. W zakresie kontroli finansowych:
- przeprowadzanie kontroli finansowych, w tym doraźnych i sprawdzających, w państwowych jednostkach budżetowych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży w województwie oraz Państwowej Straży Rybackiej
- przeprowadzanie kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji celowych przekazywanych z budżetu Wojewody jednostkom samorządu terytorialnego w zakresie pomocy społecznej i rodziny,
- przeprowadzanie kontroli finansowych w Powiatowych Inspektoratach Nadzoru Budowlanego, dotyczących wydatkowania środków przekazanych z dotacji celowej na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.