2016-07-19

Struktura organizacyjna i zadania Wydziału

Wykaz komórek organizacyjnych Wydziału:

  • Główny Księgowy Budżetu Wojewody
  • Oddział Planowania Budżetu
  • Oddział Realizacji Budżetu
  • Główny Księgowy
  • Oddział Księgowości
  • Stanowisko pracy do spraw budżetu zadaniowego
  • Stanowisko pracy do spraw organizacyjnych
  • Oddział Kontroli Finansowej


Do zadań Wydziału Finansów i Budżetu należy w szczególności prowadzenie spraw:

1. W zakresie koordynacji planowania, analiz i realizacji budżetu Wojewody:

  • opracowywanie projektu dochodów i wydatków budżetu Wojewody,
  • dokonywanie podziału na poszczególne jednostki kwot dochodów i wydatków wynikających z ustawy budżetowej i zatwierdzanie planów finansowych jednostek organizacyjnych Urzędu,
  • opracowywanie projektów decyzji Wojewody wprowadzających zmiany w budżecie Wojewody,
  • opiniowanie projektów aktów normatywnych wywołujących skutki finansowe dla budżetu Wojewody,
  • rozpatrywanie wniosków o dodatkowe środki finansowe,
  • planowanie dotacji celowych przyznanych organom samorządu gmin, powiatów i województwa,
  • rozliczanie dotacji celowych na zadania z zakresu administracji rządowej przyznanych gminom, powiatom i samorządowi województwa,
  • opracowywanie projektów decyzji Wojewody o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych,
  • analiza przebiegu wykonania dochodów i wydatków przez podległe Wojewodzie jednostki organizacyjne oraz wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa i realizacji innych zadań finansowanych z budżetu Wojewody,
  • opracowywanie, w porozumieniu z Wydziałem Infrastruktury, projektu budżetu Wojewody w zakresie wydatków majątkowych oraz projektów zmian tych wydatków w trakcie roku budżetowego,
  • nadzór nad przebiegiem realizacji dochodów i wydatków,
  •  występowanie, we współpracy z właściwymi wydziałami i jednostkami podległymi Wojewodzie, do Ministra Finansów i właściwych ministrów z wnioskami o przyznanie rezerw celowych z budżetu państwa;
  • prowadzenie spraw z zakresu pozyskiwania środków z rezerw celowych budżetu
    państwa na realizację programów finansowanych z budżetu Unii Europejskiej oraz
    niepodlegajacych zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa
    członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  • zwrot gminom z budżetu państwa części wydatków wykonanych w ramach funduszu
    sołeckiego;
  • zwrot gminom utraconych dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od
    nieruchomości w parkach narodowych, rezerwatach przyrody oraz przedsiębiorców o
    statusie centrum badawczo-rozwojowego;


2. W zakresie prowadzenia rachunkowości, sprawozdawczości i gospodarki finansowej:

  • opracowywanie projektów decyzji i zarządzeń Wojewody regulujących zagadnienia wynikające z uprawnień dysponenta głównego budżetu Wojewody,
  • obsługa finansowo-księgowa dysponenta głównego w zakresie budżetu środków krajowych i europejskich oraz budżetu w układzie zadaniowym,
  • redystrybucja środków zasilających przekazywanych przez Ministerstwo Finansów,
  • przekazywanie jednostkom niezaliczonym do sektora finansów publicznych dotacji na realizację określonych ustawami zadań wykonywanych przez te jednostki,
  • sprawowanie nadzoru nad terminowym przekazywaniem dochodów budżetu państwa z tytułu realizacji zadań z zakresu administracji rządowej przez jednostki samorządu terytorialnego,
  • prowadzenie spraw związanych z ewidencją i rozliczaniem płatności środków z budżetu Unii Europejskiej, w szczególności dotyczących realizacji Programu Phare ESC, ZPORR i Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A,
  • koordynacja prac związanych ze sporządzaniem sprawozdawczości przez dysponentów budżetu Wojewody,
  • sporządzanie sprawozdań jednostkowych dysponenta głównego oraz sprawozdań zbiorczych z wykonania budżetu Wojewody,
  • współpraca z Narodowym Bankiem Polskim oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie obsługi rachunków bankowych dysponenta głównego,
  • podejmowanie czynności zmierzających do wszczęcia postępowania egzekucyjnego w administracji należności o charakterze pieniężnym,
  • przygotowywanie do podpisu Wojewody, opracowanych w uzgodnieniu z merytorycznymi wydziałami, rozstrzygnięć dotyczących wstrzymania czynności każdego organu prowadzącego egzekucję administracyjną o charakterze pieniężnym, na okres nie dłuższy niż 30 dni oraz powiadamianie o tym fakcie właściwych organów,
  • prowadzenie spraw związanych z regulowaniem zobowiązań Skarbu Państwa, w tym wynikających z wyroków sądowych,
  • refundacja wydatków poniesionych przez spółdzielnie mieszkaniowe w związku z przeprowadzonymi scaleniami i podziałem nieruchomości oraz z czynnościami związanymi z rozgraniczeniem nieruchomości oraz ewidencją gruntów i budynków, w tym również kosztów uzasadnionych prac geodezyjnych, na podstawie wniosków zweryfikowanych przez Wydział Nieruchomości i Geodezji,
  • obsługa przepływu środków na wybrane do finansowania projekty oraz dokonywanie wypłat tych środków na konta beneficjentów końcowych w ramach realizacji ZPORR i Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A,
  • weryfikacja pod względem finansowym wniosków o płatność, dotyczących programów realizowanych ze środków funduszy strukturalnych, a w szczególności ZPORR i Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A,
  • obsługa Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa TREZOR;


3. W zakresie rachunkowości i gospodarki finansowej Urzędu:

  • obsługa finansowo-księgowa Urzędu w zakresie dochodów i wydatków budżetowych, sum depozytowych i sum na zlecenie, środków finansowych Unii Europejskiej, a także obsługa funduszu płac i świadczeń z ubezpieczenia społecznego pracowników Urzędu,
  • prowadzenie egzekucji należności Skarbu Państwa,
  • obsługa finansowo-księgowa zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
  • dokonywanie okresowych ocen przebiegu wykonania dochodów i wydatków Urzędu,
  • sporządzanie sprawozdań finansowych, budżetowych oraz GUS,
  • opracowywanie projektów budżetu i planów finansowych Urzędu,
  • prowadzenie księgowości i obsługi kasowej Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej,
  • wydawanie byłym pracownikom administracji publicznej, których akta przechowywane są w Archiwum Zakładowym oraz pracownikom Urzędu zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu do celów emerytalno-rentowych, kredytowych,
  • przekazywanie organowi podatkowemu właściwemu w sprawie opłaty skarbowej zbiorczej informacji o przypadkach nieuiszczenia należnej opłaty skarbowej od dokonanych przez Urząd czynności urzędowych, wydanych zaświadczeń i zezwoleń (pozwoleń, koncesji),
  • obsługa informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa TREZOR w zakresie dysponenta III stopnia,
  • prowadzenie obsługi finansowo - księgowej oraz odrębnej ewidencji księgowej programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu środków europejskich,
  • prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie budżetu w układzie zadaniowym,
  • współpraca z Narodowym Bankiem Polskim i Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie obsługi rachunków bankowych dysponenta III stopnia,
  • prowadzenie Centralnego Rejestru Umów Zleceń i o Dzieło;
  • prowadzenie spraw związanych z pracowniczymi planami kapitałowymi w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim o których mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych;


4. W zakresie koordynacji prac związanych z tworzeniem i realizacją budżetu Wojewody w

    układzie zadaniowym:

  • koordynowanie planowania oraz opracowywanie materiałów planistycznych w układzie zadaniowym,
  • opracowywanie i aktualizacja jednolitych zasad tworzenia budżetu zadaniowego,
  • koordynacja prac w zakresie nadzoru i kontroli efektywności oraz skuteczności realizacji planów w układzie zadaniowym na podstawie mierników stopnia realizacji celów oraz sporządzanie informacji okresowych w tym zakresie,
  • sporządzanie informacji dotyczących odchyleń w wykonaniu mierników w okresach sprawozdawczych ,
  • koordynowanie prac przy tworzeniu katalogu zadań, podzadań i działań,
  • bieżąca weryfikacja informacji przekazywanych przez wydziały Urzędu w zakresie przypisania pracowników do poszczególnych działań w układzie zadaniowym.

5. W zakresie kontroli finansowych:

  • przeprowadzanie kontroli finansowych, w tym doraźnych i sprawdzających, w państwowych jednostkach budżetowych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży w województwie oraz Państwowej Straży Rybackiej
  • przeprowadzanie kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji celowych przekazywanych z budżetu Wojewody jednostkom samorządu terytorialnego w zakresie pomocy społecznej i rodziny,
  • przeprowadzanie kontroli finansowych w Powiatowych Inspektoratach Nadzoru Budowlanego, dotyczących wydatkowania środków przekazanych z dotacji celowej na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..