Struktura organizacyjna i zadania Wydziału
(stan na 01.03.2024 r.)
Wykaz komórek organizacyjnych Wydziału:
- Oddział Programów Rządowych i Desygnacji (RE-I)
- Oddział Programów Rządowych (RE-II)
- Oddział Europejskiej Współpracy Terytorialnej (RE-III)
- Oddział Programów Rządowych i Koordynacji Projektów (RE-IV)
- Stanowisko pracy do spraw organizacyjnych (RE-V)
Do zadań Oddziału Programów Rządowych i Desygnacji (RE-I) należy:
- w zakresie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej:
a) monitorowanie realizacji przez powiat zadania polegającego na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej, w tym:
- przekazywanie co kwartał Ministrowi Sprawiedliwości zbiorczej informacji o wykonaniu przez powiaty zadania polegającego na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej na obszarze województwa;
- akceptacja zwiększonej przez powiat liczby punktów na świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
b) prowadzenie listy organizacji pozarządowych uprawnionych do prowadzenia punktów na obszarze województwa oraz realizacja zadań z tym związanych,
c) kontrola wykonywania przez organy samorządu terytorialnego i inne podmioty zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z ustaw bądź zawartych porozumień, w zakresie określonym działam administracji rządowej sprawiedliwość - dotyczących nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej,
Szczegółowe informacje:
https://puw.bip.gov.pl/program-nieodplatna-pomoc-prawna/program-nieodplatna-pomoc-prawna.html
- kontrola przedsięwzięć realizowanych w ramach Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 ”Maluch+” 2022 - 2029, realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021 - 2027 (FERS) oraz Krajowego Planu na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO);
- realizacja zadań związanych z programem Asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej;
Szczegółowe informacje:
https://puw.bip.gov.pl/program-asystent-rodziny-i-koordynator-rodzinnej-pieczy-zastepczej/program-asystent-rodziny-i-koordynator-rodzinnej-pieczy-zastepczej.html
- realizacja zadań w zakresie desygnacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, w tym:
a) kontrole planowe służące potwierdzeniu spełniania kryteriów desygnacji przez instytucję zarządzającą RPO lub instytucję pośredniczącą RPO,
b) kontrole doraźne w instytucji zarządzającej RPO lub instytucji pośredniczącej RPO,
c) analiza i weryfikacja w zakresie kryteriów desygnacji dokumentów przekazywanych w tym celu przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego,
d) monitorowanie wdrożenia zaleceń pokontrolnych lub rekomendacji z kontroli oraz informowanie ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego w tym zakresie,
e) opracowywanie informacji w zakresie przesłanek lub czynników ryzyka, które mogą zostać uwzględnione w toku przygotowywania planu kontroli i przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego,
f) opracowywanie rocznej syntetycznej informacji z realizacji zadań oraz przekazywanie jej ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego,
g) wykorzystywanie na potrzeby procesu desygnacji danych zawartych w centralnym systemie teleinformatycznym SL2014.
Do zadań Oddziału Programów Rządowych (RE-II) należy:
- prowadzenie spraw w zakresie obsługi finansowania inwestycji w ramach:
a) Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 - ”Maluch”, a w szczególności:
- monitoring trwałości zadań, weryfikacja rezultatów na poziomie określonych mierników,
- prowadzenie spraw dotyczących wniesionych zabezpieczeń w zakresie przechowywania, informowania i zwrotów w terminach trwałości zadań z programu Maluch+,
- kontrola zadań w miejscu ich realizacji lub siedzibie beneficjentów, weryfikacja w zakresie wykonania zgodnie z założeniami programów i przepisami prawa;
Szczegółowe informacje:
https://puw.bip.gov.pl/resortowy-program-rozwoju-instytucji-opieki-nad-dziecmi-w-wieku-do-lat-3-maluch-plus/program-maluch-plus-2021.html
b) Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a w szczególności:
- przekazywanie do Banku Gospodarstwa Krajowego i Ministerstwa Infrastruktury harmonogramów wypłat z Funduszu oraz ich aktualizacji,
- przygotowywanie umów o dofinansowanie oraz ich zmian, w oparciu o dokumentację zweryfikowaną pod kątem rzeczowym i finansowym,
- monitoring postępów prac, w szczególności zadań kontynuowanych i wieloletnich,
- weryfikacja i potwierdzanie poniesionych wydatków na podstawie dokumentów przedstawianych przez beneficjentów,
- odzyskiwanie kwot wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, z naruszeniem przepisów obowiązujących przy ich wydatkowaniu, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości, wzywanie do zwrotu środków, dochodzenie odsetek,
- kontrola realizacji umowy o dofinansowanie, w tym kontrola zadań w miejscu ich realizacji, weryfikacja wykonania zgodnie z przepisami prawa m.in. budowlanego, przetargowego, drogowego oraz obowiązków informacyjnych,
- sporządzanie i przekazywanie informacji w ramach Funduszu oraz sprawozdań wojewódzkich, na zasadach określonych przez Ministerstwo Infrastruktury,
Szczegółowe informacje:
https://puw.bip.gov.pl/podpisywanie-umow-rfds/
- prowadzenie spraw w zakresie obsługi Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 ”Maluch+” 2022 - 2029, realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021 – 2027 (FERS) oraz Krajowego Planu na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO), a w szczególności:
a) obsługa prac komisji oceny wniosków o wsparcie finansowe w ramach Programu „Maluch+” 2022-2029;
b) przygotowywanie umów i ich zmian w zakresie tworzenia miejsc opieki ze środków krajowych i funduszy europejskich w oparciu o zweryfikowaną pod kątem rzeczowym i finansowym dokumentację przedstawioną przez jednostki samorządu terytorialnego oraz podmioty prywatne;
c) przygotowywanie umów i ich zmian w zakresie funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki ze środków krajowych i funduszy europejskich w oparciu o dokumentację przedstawioną przez jednostki samorządu terytorialnego oraz podmioty prywatne;
d) weryfikacja, przyjmowanie oraz przechowywanie przedstawionych przez beneficjentów zabezpieczeń prawidłowej realizacji umów o dofinansowanie oraz zwrot albo zniszczenie zabezpieczeń na zasadach określonych umową i Programem;
e) zabezpieczenie środków w planie finansowym na realizację zadań ze środków KPO oraz środków budżetu państwa na sfinansowanie zapłaty podatku VAT należnego w związku z realizacją zadania tworzenia miejsc opieki;
f) wnioskowanie we współpracy z wydziałem finansowym do Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) o środki dla beneficjentów;
g) zabezpieczenie środków w planie finansowym na realizację zadań ze środków FERS oraz w przypadku konieczności uruchomienia rezerwy celowej - wnioskowanie do Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej o środki FERS;
h) weryfikacja i potwierdzanie poniesionych wydatków na podstawie dokumentów przedstawianych przez beneficjentów;
i) zamieszczanie w systemie teleinformatycznym Rejestr Żłobków informacji i dokumentów wymaganych zasadami Programu oraz procedurami lub wytycznymi;
j) sporządzanie sprawozdań wojewódzkich z realizacji Programu;
k) realizacja obowiązków informacyjno-promocyjnych wynikających z zasad Programu, w tym umieszczanie odpowiedniego ciągu logotypów w dokumentach informacyjnych oraz umowach zawieranych z beneficjentami;
l) wzywanie do zwrotu środków, odzyskiwanie kwot wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, z naruszeniem przepisów obowiązujących przy ich wydatkowaniu, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości, dochodzenie odsetek.
Szczegółowe informacje:
https://puw.bip.gov.pl/program-rozwoju-instytucji-opieki-nad-dziecmi-w-wieku-do-lat-3-maluch-2022-2029/
https://www.gov.pl/web/uw-podlaski/krajowy-plan-odbudowy-i-zwiekszania-odpornosci
Do zadań Oddziału Europejskiej Współpracy Terytorialnej (RE-III) należy:
- w zakresie realizacji przez Wojewodę Podlaskiego funkcji Krajowego Kontrolera w ramach Programu Interreg NEXT Polska-Ukraina 2021-2027 oraz Programu Współpracy Transgranicznej Interreg VI-A Litwa-Polska 2021-2027:
a) przeprowadzanie kontroli projektów, w tym wydatków, służącej sprawdzeniu ich zgodności z przepisami prawa, programem, zasadami krajowymi i unijnymi oraz umową o dofinansowanie projektu lub decyzją o dofinansowaniu projektu, obejmującej w szczególności:
- weryfikację składanego przez beneficjenta wniosku o płatność;
- kontrole w miejscu realizacji projektu lub w siedzibie podmiotu kontrolowanego,
- kontrole przestrzegania zasad udzielania pomocy publicznej oraz stosowania właściwych procedur dotyczących udzielania zamówień publicznych,
- kontrole na zakończenie realizacji projektu, służące sprawdzeniu kompletności dokumentów potwierdzających właściwą ścieżkę audytu, o której mowa w art. 69 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. (rozporządzenie ogólne), w odniesieniu do zrealizowanego projektu,
b) weryfikacja w trakcie kontroli projektów w zakresie:
- czy dofinansowane produkty i usługi zostały dostarczone,
- czy wydatki są zgodne z mającym zastosowanie prawem unijnym i krajowym, z zasadami określonymi w dokumentach programowych, wytycznymi Komisji Europejskiej, wytycznymi ministra do spraw rozwoju regionalnego oraz warunkami wsparcia projektu, w szczególności czy deklarowane przez partnerów wydatki są rozliczane zgodnie z zasadami ujętymi w art. 53 ust. 1 lit. a rozporządzenia ogólnego i zostały zapłacone oraz czy zostały spełnione warunki zatwierdzenia wydatków partnerowi w przypadku rozliczania ich zgodnie z zasadami ujętymi w art. 53 ust. 1 lit. b – f rozporządzenia ogólnego,
c) zapobieganie, wykrywanie, korygowanie i raportowanie nieprawidłowości i nadużyć finansowych na podstawie art. 69 ust. 2 rozporządzenia ogólnego oraz zgodnie z procedurami przyjętymi w dokumentach programowych,
d) sporządzanie Instrukcji Wykonawczej obejmującej przebieg procesów i terminy realizacji zadań,
e) wystawianie dokumentów potwierdzających zakończenie kontroli w terminie określonym w dokumentach programowych,
f) współpraca z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego, Instytucją Zarządzającą oraz Wspólnym Sekretariatem w zakresie realizowanych zadań,
g) sporządzanie analizy ryzyka i wybór projektów do kontroli,
h) sporządzanie i przekazywanie na prośbę ministra do spraw rozwoju regionalnego, wkładów do rocznych planów kontroli przygotowywanych przez ministra,
i) pomniejszanie wartości wydatków kwalifikowalnych w przypadku stwierdzenia wystąpienia nieprawidłowości,
j) wykorzystywanie na potrzeby realizacji powierzonych zadań utworzonych systemów informatycznych,
k) realizacja obowiązków związanych z korzystania ze środków programu Pomoc Techniczna dla Funduszy Europejskich 2021-2027.
Szczegółowe informacje:
https://www.gov.pl/web/uw-podlaski/fundusze-europejskie-w-latach-2021-2027
- w zakresie realizacji przez Wojewodę Podlaskiego funkcji Krajowego Kontrolera w Programie Współpracy INTERREG VA 2014-2020 Polska-Litwa:
a) przeprowadzanie kontroli składanych przez beneficjentów wniosków o płatność lub kontroli projektów w miejscu ich realizacji, które mogą być prowadzone również po zakończeniu realizacji projektów, polegających na weryfikacji wydatków służącej sprawdzeniu, czy:
- dofinansowane produkty i usługi zostały dostarczone,
- wydatki deklarowane przez beneficjentów zostały zapłacone,
- wydatki są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, wymaganiami Programu, odpowiednimi dokumentami programowymi, wytycznymi Komisji Europejskiej lub wytycznymi Ministra właściwego ds. infrastruktury i rozwoju oraz warunkami wsparcia operacji,
b) wystawianie dokumentów potwierdzających zakończenie kontroli w terminie określonym w dokumentach programowych,
c) przeprowadzanie kontroli na zakończenie realizacji projektu służących sprawdzeniu kompletności wszystkich dokumentów dotyczących wydatków i audytów oraz prawidłowości ich przechowywania, w odniesieniu do zrealizowanych projektów,
d) pomniejszanie wartości wydatków kwalifikowalnych i nakładanie korekt finansowych w przypadku stwierdzenia wystąpienia nieprawidłowości indywidualnych,
e) zapobieganie, wykrywanie i korygowanie nieprawidłowości oraz raportowanie nieprawidłowości zgodnie z art. 122 ust.2 Rozporządzenia UE nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.,
f) sporządzanie Instrukcji Wykonawczej obejmującej przebieg procesów i terminy realizacji zadań,
g) sporządzanie i przekazywanie ministrowi właściwemu ds. rozwoju rocznych planów kontroli projektów, a także, na prośbę ministra, wkładów do rocznych planów kontroli przygotowywanych przez ministra,
h) współpraca z ministrem właściwym ds. rozwoju, Instytucją Zarządzającą oraz Wspólnym Sekretariatem w zakresie realizowanych zadań,
i) realizacja projektów w ramach pomocy technicznej Programu Współpracy INTERREG V-A 2014-2020 Polska-Litwa oraz Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020
Szczegółowe informacje:
https://www.gov.pl/web/uw-podlaski/program-interreg-v-a-litwa-polska-2014-2020
- W zakresie organizowania współpracy Wojewody z właściwymi organami innych państw oraz międzynarodowych organizacji pozarządowych:
a) współpraca z Ministerstwem Spraw Zagranicznych w zakresie organizacji współpracy Wojewody z właściwymi organami innych państw oraz międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi,
b) współpraca Wojewody z agendami rządowymi i organizacjami lokalnymi zajmującymi się współpracą z zagranicą, jednostkami samorządu terytorialnego i gospodarczego oraz organami wojewódzkiej administracji zespolonej i niezespolonej w zakresie prowadzonej współpracy z innymi państwami,
c) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem i rozwijaniem zagranicznych kontaktów Wojewody z właściwymi organami innych państw oraz międzynarodowych organizacji rządowych i pozarządowych, w ramach posiadanych kompetencji,
d) przygotowywanie od strony organizacyjnej i protokolarnej wizyt delegacji obcych państw przyjmowanych przez Wojewodę oraz wyjazdów zagranicznych Wojewody,
e) współdziałanie z wydziałami w sprawie opracowywania informacji merytorycznych, związanych z udziałem Wojewody w spotkaniach z przedstawicielami innych państw,
f) zapewnienie koordynacji realizacji porozumień zawartych przez Wojewodę z partnerami zagranicznymi,
g) prowadzenie spraw związanych z wydatkowaniem środków na potrzeby zagranicznej współpracy Wojewody,
h) koordynacja działań i przygotowywanie materiałów w związku z udziałem Wojewody w pracach:
- Polsko-Białoruskiej Międzyrządowej Komisji Koordynacyjnej do Spraw Współpracy Transgranicznej,
- Polsko-Litewskiej Komisji Międzyrządowej do Spraw Współpracy Transgranicznej,
i) organizacja prac i koordynacja działania podkomisji i grupy roboczej do spraw współpracy przygranicznej, działających pod przewodnictwem Wojewody, w ramach transgranicznych komisji międzyrządowych,
j) przygotowywanie materiałów i organizacja udziału Wojewody w posiedzeniach Prezydium i Rady Związku Transgranicznego Euroregion Niemen,
k) prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem uchwał jednostek samorządu terytorialnego o przystępowaniu do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
l) opracowywanie projektów umów, porozumień, listów o współpracy międzyregionalnej i przekazywanie ich do akceptacji właściwemu ministrowi.
- W zakresie kontroli prawidłowości realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, zgodnie z artykułem 20a ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju:
a) wydawanie opinii co do zasadności realizacji działań,
b) sporządzanie wniosku o zapewnienie finansowania działań,
c) zawieranie umów,
d) weryfikowanie wniosków o płatność oraz przekazanie dotacji,
e) przeprowadzanie kontroli,
f) sporządzanie sprawozdań z realizacji działań wynikających z ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,
g) występowanie do Wydziału Polityki Społecznej o opinie w zakresie zasadności realizacji zadań z zakresu służby zdrowia.
Szczegółowe informacje:
https://www.gov.pl/web/uw-podlaski/finansowanie-zadan-ze-srodkow-budzetu-panstwa
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem opinii w zakresie umorzeń w całości lub w części należności, odraczania terminów spłaty należności, rozkładania spłaty należności na raty na podstawie art. 15zzb – 15zze, art. 15zze i art. 15 zze ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Szczegółowe informacje:
https://www.gov.pl/web/uw-podlaski/wydawanie-opinii-na-podstawie-art-15zzb--15zze-art-15zze-i-art-15zze4-ustawy-covid-19
Do zadań Oddziału Programów Rządowych i Koordynacji Projektów (RE-IV) należy:
- Inicjowanie i koordynowanie działań komórek organizacyjnych Urzędu w zakresie możliwości pozyskania i wykorzystywania środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych;
- Wspieranie działań administracji zespolonej w województwie w zakresie możliwości wykorzystywania środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych;
- Aplikowanie o środki unijne na realizację projektów Wojewody;
- Realizacja i koordynacja zadań Urzędu wynikających z obowiązków beneficjenta projektów unijnych, a w szczególności:
a) wnioskowanie o zapewnienie finansowania i uruchamianie środków finansowych z rezerw celowych budżetu państwa i budżetu środków europejskich,
b) opracowywanie materiałów do projektu ustawy budżetowej w zakresie realizowanych i planowanych do realizacji projektów finansowanych w ramach programów finansowanych ze środków Unii Europejskiej,
c) inansowe rozliczanie projektów,
d) zapewnienie promocji projektów realizowanych z programów finansowanych ze środków Unii Europejskiej.
Szczegółowe informacje:
https://www.gov.pl/web/uw-podlaski/realizowane-projekty
- W zakresie obsługi programów finansowanych z budżetu państwa:
a) obsługa zadań realizowanych w ramach Programu wieloletniego „Senior+”, a w szczególności:
- udzielanie informacji o Programie;
- przygotowywanie umów zawieranych z beneficjentami,
- rozliczanie dotacji,
- prowadzenie sprawozdawczości w ramach Programu,
- kontrola realizacji Programu w województwie;
Szczegółowe informacje:
https://puw.bip.gov.pl/cfe/cfe-realizowane-programy/program-wieloletni-senior/
b) obsługa zadań realizowanych w ramach Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej”, a w szczególności:
- udzielanie informacji o Programie,
- przygotowywanie porozumień/umów zawieranych z beneficjentami,
- rozliczanie dotacji,
- prowadzenie sprawozdawczości w ramach Programu,
- kontrola realizacji Programu w województwie.
- Wykonywanie kontroli działania systemów informatycznych w jednostkach samorządu terytorialnego i ich związkach oraz tworzonych lub prowadzonych przez te jednostki samorządowych osobach prawnych i innych samorządowych jednostkach organizacyjnych w zakresie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz w podmiotach publicznych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Wojewodę, w zakresie określonym w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.