2016-10-26

Struktura i zadania Wojewódzkiej Inspekcji Geodezyjnej i Kartograficznej

W skład Inspekcji wchodzą:

  • Oddział Nadzoru Geodezyjno-Kartograficznego
  • Oddział Katastru i Nieruchomości, w tym zamiejscowe stanowiska pracy w Delegaturach w Łomży i w Suwałkach


Do zadań Wojewódzkiej Inspekcji Geodezyjnej i Kartograficznej należy:

  • kontrolowanie przestrzegania i stosowania przepisów ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne w zakresie:
    - zgodności wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych z przepisami prawa
    - posiadania uprawnień zawodowych przez osoby wykonujące samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii
  • kontrolowanie działania administracji geodezyjnej i kartograficznej
  • przeprowadzanie kontroli działalności organów administracji geodezyjnej i kartograficznej oraz wykonujących prace geodezyjne lub kartograficzne przedsiębiorców, a także państwowych lub samorządowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej
  • opracowywanie okresowych planów kontroli
  • sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem wojewódzkiego i powiatowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych
  • współdziałanie z Głównym Geodetą Kraju oraz organami kontroli państwowej w zakresie właściwości nadzoru geodezyjnego i kartograficznego
  • przechowywanie kopii zabezpieczających baz danych, w szczególności baz danych ewidencji gruntów i budynków
  • wyrażanie na wniosek starosty opinii, o przygotowaniu gminy do przejęcia w drodze porozumień prowadzenia spraw należących do wynikających z ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne zadań i kompetencji starosty, w tym wydawania decyzji administracyjnych
  • prowadzenie postępowań administracyjnych w trybie odwoławczym i nadzwyczajnym w sprawach:
    - ewidencji gruntów i budynków oraz gleboznawczej klasyfikacji gruntów
    - ustalania opłat za czynności związane z udostępnianiem danych wojewódzkiego i powiatowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych
    - odmowy przyjęcia dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej do zasobu
  • rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działań administracji geodezyjnej i kartograficznej oraz skarg dotyczących wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych
  • współpraca z ośrodkami, instytucjami naukowymi, samorządami oraz stowarzyszeniami naukowo-technicznymi i zawodowymi w zakresie doskonalenia metod i technik geodezyjno-kartograficznych oraz tworzenia systemu informacji o terenie, składajacego się z systemów bazowych i podsystemów tematycznych
  • występowanie do Wojewody o powołanie lub odwołanie rzecznika dyscyplinarnego, przewodniczącego i członków wojewódzkiej komisji dyscyplinarnej do orzekania w sprawch odpowiedzialności dyscyplinarnej osób wykonujących samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii dla czynów popełnionych na terenie województwa
  • występowanie do rzecznika dyscyplinarnego z wnioskami o wszczęcie postępowania wyjaśniającego w stosunku do osób wykonujących samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii
  • przeprowadzanie kontroli wykonywania przez organy samorządu terytorialnego i inne podmioty zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z ustaw bądź zawartych porozumień, w zakresie określonym działami administracji rządowej: budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne - w zakresie geodezji i kartografii, rozwój wsi - w zakresie scalania i wymiany gruntów, gleboznawczej klasyfikacji gruntów oraz podziału i rozgraniczenia nieruchomości na obszarze wsi
  • dokonywanie uzgodnień projektów modernizacji ewidencji gruntów i budynków
  • uzgadnianie i realizowanie planów finansowych na opracowania geodezyjne i kartograficzne oraz prace geodezyjne i kartograficzne
  • finansowanie prac geodezyjno - urządzeniowych na rzecz rolnictwa, wykonywanych w ramach dotacji celowych oraz nadzór nad wykorzystaniem dotacji
  • finansowanie opracowań geodezyjnych związanych z gleboznawczą klasyfikacją gruntów po zalesieniu gruntów na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich

Wojewódzka Inspekcja Geodezyjna i Kartograficzna realizuje zadania Wojewody dotyczące prowadzenia postępowań administracyjnych w trybie odwoławczym i nadzwyczajnym w zakresie scaleń i wymiany gruntow oraz zagospodarowania wspólnot gruntówych.


Wojewódzka Inspekcja Geodezyjna i Kartograficzna zapewnia obsługę administracyjną Rzecznika Dyscyplinarnego i Wojewódzkiej Komisji Dyscyplinarnej właściwych w sprawach odpowiedzialności dyscyplinarnej osób wykonujących samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii.

 

Inspektor Ochrony Danych w Wojewódzkiej Inspekcji Geodezyjnej i Kartograficznej

e-mail: iodPWINGiK@bialystok.uw.gov.pl

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..