2016-11-04

Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego

KARTA USLUG


PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI W BIAŁYMSTOKU

Wydział/Biuro:


Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców   


Komórka realizująca  usługę:

Oddział Obywatelstwa i Repatriacji   


Numer telefonu:

+48 857439249


Co chcę załatwić?    

Otrzymać decyzję potwierdzającą posiadanie lub utratę obywatelstwa polskiego


Kogo dotyczy?    

Wszystkich którym potrzebna jest decyzja w sprawie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego dotycząca ich osoby lub którzy wykażą interes prawny lub ciążący na nich obowiązek uzyskania decyzji dotyczącej innej osoby.


Co przygotować?    

Przygotuj:

  • formularz wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego,
  • dokumenty potwierdzające dane i informacje zawarte we wniosku.

W szczególności do wniosku powinieneś dołączyć odpisy aktów stanu cywilnego – urodzenia
i małżeństwa.

Ponadto do wniosku należy dołączyć m.in.:

  • dokument potwierdzający zmianę imienia lub nazwiska – dot. osoby, której wniosek dotyczy (o ile taka zmiana była dokonywana),
  • kopię dokumentu tożsamości – dot. osoby, której wniosek dotyczy (kopia ostatniego polskiego dokumentu tożsamości, jeżeli wnioskodawca posiada ten dokument oraz kopia aktualnego dokumentu tożsamości, np. paszportu zagranicznego),
  • dokument potwierdzający fakt i datę nabycia obywatelstwa obcego.

Jeśli wniosek będzie składany korespondencyjnie, kopie dokumentów powinny zostać uwierzytelnione przez polskiego notariusza lub polskiego konsula.


Jakie dokumenty muszę wypełnić?    

Wypełnij formularz wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego, który znajdziesz w załączniku do karty.


Jak wypełnić dokumenty?    

Wniosek wypełnij czytelnie, drukowanymi literami.
Przed udzieleniem odpowiedzi dokładnie zapoznaj się z pouczeniem dotyczącym wypełniania wniosku oraz treścią poszczególnych rubryk wniosku.
We wniosku należy wypełnić wszystkie wymagane rubryki. W razie braku wiedzy co do określonych faktów należy wpisać – „NIEZNANE” lub „NIE DOTYCZY”, w przypadku gdy rubryka Ciebie nie dotyczy.


Ile muszę zapłacić?    

  • Opłatę skarbową w wysokości 58 zł zapłać na konto :
    Urząd Miejski w Białymstoku, Departament Finansów Miasta
    BANK PEKAO S.A.
    26 1240 5211 1111 0010 3553 3132
    z dopiskiem "opłata skarbowa od decyzji stwierdzającej posiadanie obywatelstwa polskiego"
  • Ponadto, gdy działasz za pośrednictwem pełnomocnika należy uiścić opłatę skarbową od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (opłata w wysokości 17 zł).


Kiedy złożyć dokumenty?    

Dokumenty złóż w dowolnym, dogodnym dla siebie terminie.


Gdzie załatwię sprawę?    

Jeżeli właściwym do rozpatrzenia Twojego wniosku jest Wojewoda Podlaski (aktualnie mieszkasz bądź ostatnio mieszkałeś na terenie województwa podlaskiego lub osoba której decyzja w sprawie potwierdzenia obywatelstwa polskiego ma dotyczyć aktualnie mieszka lub ostatnio mieszkała na terenie województwa podlaskiego) wniosek możesz złożyć:

  • korespondencyjnie na adres:
    Podlaski Urząd Wojewodzki
    Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
    ul. Mickiewicza 3
    15-213 Białystok
  • osobiście w Punkcie Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego  w Białymstoku przy ul.Mickiewicza 3, po wcześniejszym telefonicznym umówieniu terminu wizyty

Jeżeli będziesz miał problem z wypełnieniem wniosku zadzwoń do Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego – infolinia w sprawach obywatelstwa polskiego tel. +48 857439249 (czynna w dni robocze w godzinach 12.30-14.00) lub wyślij zapytanie mailem na adres: wso@bialystok.uw.gov.pl

 

Co zrobi urząd?     

Sprawdzimy czy poprawnie wypełniłeś wniosek i zajmiemy się twoja sprawą - wydając po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego stosowną decyzję lub wezwiemy Cię do uzupełnienia braków we wniosku.


Jaki jest czas realizacji?    

W przypadkach nie wymagających prowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego, decyzja jest wydawana niezwłocznie, w innych przypadkach do miesiąca i dwóch, a w szczególnie skomplikowanych postępowanie może się wydłużyć m.in. z uwagi na poszukiwanie dokumentów
w archiwach i innych urzędach, a także prowadzoną korespondencję z wnioskodawcą.


Jak się odwołać?    

Od wydanej decyzji możesz się odwołać do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.


Informacje dodatkowe    

Podanie  możesz  złożyć osobiście, przez pełnomocnika lub za pośrednictwem polskiego konsula właściwego ze względu na aktualne miejsce zamieszkania.
Stosownie do art. 40 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego strona, która nie ma miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby
w Rzeczypospolitej Polskiej lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, jeżeli nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w Rzeczypospolitej Polskiej i nie działa za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązana wskazać w Rzeczypospolitej Polskiej pełnomocnika do doręczeń, chyba że doręczenie następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Pełnomocnikiem do doręczeń może być każda osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, zamieszkała w Polsce.


Podstawa prawna  

  • ustawa z dnia 02 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim,
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 07 sierpnia 2012 roku w sprawie wzoru formularza wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego .



Załączniki do karty    

Załącznik nr 1 – formularz wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego.


Kartę opracował    

Konrad Michałowski


Kartę zatwierdził    

Ewa Wojewódko – Dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
 

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..