2016-11-21

Ordery i Odznaczenia Państwowe (Order Odrodzenia Polski, Krzyż Zasługi, Medal za Długoletnią Służbę)

KARTA USŁUG



PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI W BIAŁYMSTOKU


Wydział/Biuro:


Biuro Organizacji i Kadr   


Komórka realizująca usługę:

Oddział Organizacyjny   


Numer telefonu:

+48 857439309   


Co chcę załatwić?    

Złożyć wniosek o nadanie orderu lub odznaczenia państwowego.


Kogo dotyczy?  

  • jednostek organizacyjnych podległych Wojewodzie,
  • organów samorządowych,
  • organizacji społecznych i zawodowych,
  • zakładów pracy.
     

Co przygotować?    
 

Przygotuj:

  • formularz wniosku o nadanie orderu/odznaczenia/medalu,
  • w przypadku występowania o order – oprócz formularza wniosku notatkę informacyjną szczegółowo opisującą zasługi i osiągnięcia danej osoby, które miały miejsce  po nadaniu ostatniego odznaczenia lub orderu,
  • pismo do Wojewody z prośbą o zaopiniowanie wniosków – jeżeli  nadanie jest związane z jubileuszem lub konkretną uroczystością  - podaj datę planowanej uroczystości.
     

Jakie dokumenty należy wypełnić?    

Wypełnij formularz wniosku o nadanie orderu, odznaczenia lub medalu, który znajdziesz w załączniku do karty:
Załącznik nr 1 - dotyczy orderu i Krzyża Zasługi,
Załącznik nr 2 - dotyczy Medalu za Długoletnią Służbę.


Jak wypełnić dokumenty?

Druk wniosku powinien być wypełniony dwustronnie (jedna dwustronicowa karta). Wniosek należy wypełnić komputerowo lub maszynowo – nie odręcznie. Uzasadnienie wniosku nie może być ogólnikowe, powinno zawierać konkretne daty i fakty.

W przypadku orderu lub Krzyża Zasługi opisujesz zasługi w działalności publicznej, społecznej lub charytatywnej kandydata.

W przypadku Medalu za Długoletnią Służbę opisujesz przebieg pracy zawodowej i związane z tym dokonania oraz podajesz łączny staż pracy kandydata (dotychczasowe zatrudnienie ogółem).

W przypadku występowania o order do wniosku dołącz notatkę informacyjną. Notatka powinna opisywać konkretne i wybitne zasługi kandydata od momentu ostatnio nadanego odznaczenia umiejscowione w czasie (należy podać rok), aby była możliwa ocena, czy nie został on już poprzednio uhonorowany orderem lub odznaczeniem.


Ile muszę zapłacić?    

Za złożenie wniosków nic nie zapłacisz.


Kiedy złożyć dokumenty?    

Dokumenty złóż co najmniej na 3 miesiące przed planowanym terminem uroczystości wręczenia odznaczeń.


Gdzie załatwię sprawę?    

  • Dokumenty możesz wysłać do nas pocztą na adres :
    Wojewoda Podlaski
    ul. Mickiewicza  3
    15-213 Białystok
  • Możesz też złożyć dokumenty osobiście w Punkcie Obsługi Klienta (wejście główne do budynku – łącznik). Jeżeli będziesz miał problem z wypełnieniem wniosku zadzwoń do Biura Organizacji i Kadr Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego – tel. +48 857439309 lub wyślij zapytanie mailem na adres: korlowska@bialystok.uw.gov.pl
     

Co zrobi urząd?     

Sprawdzimy, czy wypełniłeś wniosek prawidłowo i czy kandydat posiada zasługi do uhonorowania orderem, odznaczeniem lub medalem. Wystąpimy do Krajowego Rejestru Karnego, aby uzyskać potwierdzenie, że kandydat nie jest karany. W przypadku pozytywnej decyzji Wojewody wniosek wyślemy do Kancelarii Prezydenta. Jeżeli Wojewoda zaopiniuje wnioski negatywnie, prześlemy pisemną odpowiedź wnioskodawcy i podamy przyczynę odmowy. Możemy też zwrócić się o uzupełnienie wniosku lub podanie dodatkowych informacji.
Jeżeli Prezydent RP przyzna ordery, odznaczenia lub medale, odbierzemy je z Kancelarii Prezydenta. Wnioskodawca otrzymuje odznakę orderu/odznaczenia/medalu (w pudełeczku), legitymację i postanowienie Prezydenta RP..

Jaki jest czas realizacji?    

W urzędzie sprawę załatwimy niezwłocznie po uzyskaniu potwierdzenia o niekaralności kandydata – jeżeli wnioski będą wypełnione poprawnie. Jeśli wnioski będą wymagały uzupełnienia, prześlemy informację do wnioskodawcy. Po przesłaniu wniosków przez Wojewodę, Kancelaria Prezydenta rozpatruje je około 2 miesięcy. Cała procedura trwa zwykle od 2 do 3 miesięcy.


Jak się odwołać?    

Odznaczenia, ordery i medale nadawane są postanowieniem Prezydenta RP. W przypadku odmowy nadania nie jest przewidziana droga odwoławcza.


Informacje dodatkowe: 

Zasady wręczania

Przyznane ordery, odznaczenia i medale mogą wręczać wyłącznie :

  • Prezydent RP,
  • Prezes Rady Ministrów,
  • ministrowie,
  • kierownicy urzędów centralnych,
  • wojewodowie lub wicewojewodowie.

Wnioskodawca zobowiązany jest zorganizować uroczystość, na której zostaną wręczone nadane odznaczenia i przekazać informację o terminie uroczystości do Sekretariatu Wojewody – tel. +48 857439201 z odpowiednim wyprzedzeniem. Uroczystość, podczas której mają być wręczane ordery, odznaczenia i medale musi mieć charakter podniosły. Podczas uroczystości należy odczytać postanowienie Prezydenta RP o nadaniu odznaczeń.

Cezury czasowe

Order Odrodzenia Polski – powinno upłynąć co najmniej 5 lat od momentu ostatnio nadanego orderu lub odznaczenia.

Krzyż Zasługi – powinny upłynąć co najmniej 3 lata od momentu nadania Krzyża Zasługi niższego stopnia.

Medal za Długoletnią Służbę przedstawia się nie wcześniej niż:

  • po 30 latach pracy zawodowej osoby proponowanej do odznaczenia – Złoty (I stopień)
  • po 20 latach pracy zawodowej osoby proponowanej do odznaczenia – Srebrny (II stopień)
  • po 10 latach pracy zawodowej osoby proponowanej do odznaczenia – Brązowy (III stopień).

Wniosek o nadanie Medalu za Długoletnią Służbę wyższego stopnia przedstawia się nie wcześniej niż po upływie 10 lat od ostatniego nadania.
Wniosek o nadanie Medalu za Długoletnią Służbę osobie, która w danym roku nabywa prawo do emerytury przedstawia się Wojewodzie co najmniej miesiąc przed rozwiązaniem stosunku pracy z tą osobą.

Podstawa prawna:   

  • ustawa z dnia 16 października 1992 r. o orderach i odznaczeniach,
  • rozporządzenie Prezydenta RP z dnia 15 grudnia 2004 r w sprawie szczegółowego trybu postępowania w sprawach o nadanie orderów i odznaczeń oraz wzorów odpowiednich dokumentów.

    Załączniki do karty:   
  • Załącznik nr 1 – formularz wniosku o nadanie Krzyża Zasługi lub orderu <pobierz>
  • Załącznik nr 2 – formularz wniosku o nadanie Medalu za Długoletnią Służbę <pobierz>
     

Kartę opracował: 

Katarzyna Zadrożna-Orłowska



Kartę zatwierdził:  

Beata Edyta Lewko


Karta obowiązuje od:   

01 stycznia 2023 r.
 

 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..