Ordery i Odznaczenia Państwowe (Order Odrodzenia Polski, Krzyż Zasługi, Medal za Długoletnią Służbę)
KARTA USŁUG
PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI W BIAŁYMSTOKU
Wydział/Biuro:
Biuro Organizacji i Kadr
Komórka realizująca usługę:
Oddział Organizacyjny
Numer telefonu:
+48 857439309
Co chcę załatwić?
Złożyć wniosek o nadanie orderu lub odznaczenia państwowego.
Kogo dotyczy?
- jednostek organizacyjnych podległych Wojewodzie,
- organów samorządowych,
- organizacji społecznych i zawodowych,
- zakładów pracy.
Co przygotować?
Przygotuj:
- formularz wniosku o nadanie orderu/odznaczenia/medalu,
- w przypadku występowania o order – oprócz formularza wniosku notatkę informacyjną szczegółowo opisującą zasługi i osiągnięcia danej osoby, które miały miejsce po nadaniu ostatniego odznaczenia lub orderu,
- pismo do Wojewody z prośbą o zaopiniowanie wniosków – jeżeli nadanie jest związane z jubileuszem lub konkretną uroczystością - podaj datę planowanej uroczystości.
Jakie dokumenty należy wypełnić?
Wypełnij formularz wniosku o nadanie orderu, odznaczenia lub medalu, który znajdziesz w załączniku do karty:
Załącznik nr 1 - dotyczy orderu i Krzyża Zasługi,
Załącznik nr 2 - dotyczy Medalu za Długoletnią Służbę.
Jak wypełnić dokumenty?
Druk wniosku powinien być wypełniony dwustronnie (jedna dwustronicowa karta). Wniosek należy wypełnić komputerowo lub maszynowo – nie odręcznie. Uzasadnienie wniosku nie może być ogólnikowe, powinno zawierać konkretne daty i fakty.
W przypadku orderu lub Krzyża Zasługi opisujesz zasługi w działalności publicznej, społecznej lub charytatywnej kandydata.
W przypadku Medalu za Długoletnią Służbę opisujesz przebieg pracy zawodowej i związane z tym dokonania oraz podajesz łączny staż pracy kandydata (dotychczasowe zatrudnienie ogółem).
W przypadku występowania o order do wniosku dołącz notatkę informacyjną. Notatka powinna opisywać konkretne i wybitne zasługi kandydata od momentu ostatnio nadanego odznaczenia umiejscowione w czasie (należy podać rok), aby była możliwa ocena, czy nie został on już poprzednio uhonorowany orderem lub odznaczeniem.
Ile muszę zapłacić?
Za złożenie wniosków nic nie zapłacisz.
Kiedy złożyć dokumenty?
Dokumenty złóż co najmniej na 3 miesiące przed planowanym terminem uroczystości wręczenia odznaczeń.
Gdzie załatwię sprawę?
- Dokumenty możesz wysłać do nas pocztą na adres :
Wojewoda Podlaski
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok - Możesz też złożyć dokumenty osobiście w Punkcie Obsługi Klienta (wejście główne do budynku – łącznik). Jeżeli będziesz miał problem z wypełnieniem wniosku zadzwoń do Biura Organizacji i Kadr Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego – tel. +48 857439309 lub wyślij zapytanie mailem na adres: korlowska@bialystok.uw.gov.pl
Co zrobi urząd?
Sprawdzimy, czy wypełniłeś wniosek prawidłowo i czy kandydat posiada zasługi do uhonorowania orderem, odznaczeniem lub medalem. Wystąpimy do Krajowego Rejestru Karnego, aby uzyskać potwierdzenie, że kandydat nie jest karany. W przypadku pozytywnej decyzji Wojewody wniosek wyślemy do Kancelarii Prezydenta. Jeżeli Wojewoda zaopiniuje wnioski negatywnie, prześlemy pisemną odpowiedź wnioskodawcy i podamy przyczynę odmowy. Możemy też zwrócić się o uzupełnienie wniosku lub podanie dodatkowych informacji.
Jeżeli Prezydent RP przyzna ordery, odznaczenia lub medale, odbierzemy je z Kancelarii Prezydenta. Wnioskodawca otrzymuje odznakę orderu/odznaczenia/medalu (w pudełeczku), legitymację i postanowienie Prezydenta RP..
Jaki jest czas realizacji?
W urzędzie sprawę załatwimy niezwłocznie po uzyskaniu potwierdzenia o niekaralności kandydata – jeżeli wnioski będą wypełnione poprawnie. Jeśli wnioski będą wymagały uzupełnienia, prześlemy informację do wnioskodawcy. Po przesłaniu wniosków przez Wojewodę, Kancelaria Prezydenta rozpatruje je około 2 miesięcy. Cała procedura trwa zwykle od 2 do 3 miesięcy.
Jak się odwołać?
Odznaczenia, ordery i medale nadawane są postanowieniem Prezydenta RP. W przypadku odmowy nadania nie jest przewidziana droga odwoławcza.
Informacje dodatkowe:
Zasady wręczania
Przyznane ordery, odznaczenia i medale mogą wręczać wyłącznie :
- Prezydent RP,
- Prezes Rady Ministrów,
- ministrowie,
- kierownicy urzędów centralnych,
- wojewodowie lub wicewojewodowie.
Wnioskodawca zobowiązany jest zorganizować uroczystość, na której zostaną wręczone nadane odznaczenia i przekazać informację o terminie uroczystości do Sekretariatu Wojewody – tel. +48 857439201 z odpowiednim wyprzedzeniem. Uroczystość, podczas której mają być wręczane ordery, odznaczenia i medale musi mieć charakter podniosły. Podczas uroczystości należy odczytać postanowienie Prezydenta RP o nadaniu odznaczeń.
Cezury czasowe
Order Odrodzenia Polski – powinno upłynąć co najmniej 5 lat od momentu ostatnio nadanego orderu lub odznaczenia.
Krzyż Zasługi – powinny upłynąć co najmniej 3 lata od momentu nadania Krzyża Zasługi niższego stopnia.
Medal za Długoletnią Służbę przedstawia się nie wcześniej niż:
- po 30 latach pracy zawodowej osoby proponowanej do odznaczenia – Złoty (I stopień)
- po 20 latach pracy zawodowej osoby proponowanej do odznaczenia – Srebrny (II stopień)
- po 10 latach pracy zawodowej osoby proponowanej do odznaczenia – Brązowy (III stopień).
Wniosek o nadanie Medalu za Długoletnią Służbę wyższego stopnia przedstawia się nie wcześniej niż po upływie 10 lat od ostatniego nadania.
Wniosek o nadanie Medalu za Długoletnią Służbę osobie, która w danym roku nabywa prawo do emerytury przedstawia się Wojewodzie co najmniej miesiąc przed rozwiązaniem stosunku pracy z tą osobą.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 16 października 1992 r. o orderach i odznaczeniach,
- rozporządzenie Prezydenta RP z dnia 15 grudnia 2004 r w sprawie szczegółowego trybu postępowania w sprawach o nadanie orderów i odznaczeń oraz wzorów odpowiednich dokumentów.
Załączniki do karty:
- Załącznik nr 1 – formularz wniosku o nadanie Krzyża Zasługi lub orderu <pobierz>
- Załącznik nr 2 – formularz wniosku o nadanie Medalu za Długoletnią Służbę <pobierz>
Kartę opracował:
Katarzyna Zadrożna-Orłowska
Kartę zatwierdził:
Beata Edyta Lewko
Karta obowiązuje od:
01 stycznia 2023 r.