2019-07-19

Wpis na listę organizacji pozarządowych uprawnionych do prowadzenia punktów w zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej ...

KARTA USŁUG


PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI W BIAŁYMSTOKU


Wydział/Biuro:


Wydział Programów Rządowych i Funduszy Europejskich  


Komórka realizująca usługę:

Oddział Programów Rządowych i Desygnacji


Numer telefonu:

+48 85 74 39 393  


Co chcę załatwić?    

Uzyskać wpis na listę organizacji pozarządowych uprawnionych do prowadzenia na terenie województwa podlaskiego punktów w zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub prowadzenia nieodpłatnej mediacji.

Kogo dotyczy?

Organizacji pozarządowej prowadzącej działalność pożytku publicznego (Warunki ubiegania się o wpis na listę organizacji pozarządowych uprawnionych do prowadzenia punktów na terenie województwa podlaskiego).
 

Co przygotować?    

  1. Wniosek o wpis na listę organizacji pozarządowych uprawnionych do prowadzenia punktów na terenie województwa podlaskiego;
  2. Dokumenty potwierdzające spełnienie warunku posiadania przez organizację pozarządową odpowiedniego doświadczenia w zakresie wnioskowanego wpisu;.
  3. Listę osób, z którymi organizacja pozarządowa zawarła umowy na udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub prowadzenie nieodpłatnej mediacji;
  4. Oświadczenie w zakresie gwarancji należytego wykonania zadania, w szczególności w zakresie zapewnienia:
  • poufności w związku z udzielaniem i dokumentowaniem nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczeniem nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub prowadzeniem nieodpłatnej mediacji,
  • profesjonalnego i rzetelnego udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub prowadzenia nieodpłatnej mediacji,
  • przestrzegania zasad etyki przy udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczeniu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub prowadzeniu nieodpłatnej mediacji, w szczególności w sytuacji, gdy zachodzi konflikt interesów. 
  1. Dokument określający standardy obsługi i wewnętrzny system kontroli jakości.
  2. W przypadku ubiegania się o wpis na listę organizacji uprawnionych do prowadzenia punktów nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, należy dołączyć zaświadczenie potwierdzające posiadanie przez daną osobę wiedzy i umiejętności w zakresie świadczenia poradnictwa obywatelskiego.
  3. Upoważnienie udzielone do występowania w imieniu organizacji pozarządowej wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej (w przypadku jego udzielenia).
     

Jakie dokumenty muszę wypełnić?    

Wniosek o wpis na listę organizacji pozarządowych uprawnionych do prowadzenia punktów na terenie województwa podlaskiego (Wzór - Wniosek o wpis na listę organizacji pozarządowych uprawnionych do prowadzenia punktów na terenie województwa podlaskiego) oraz Oświadczenie w zakresie gwarancji należytego wykonania zadania (Wzór - Oświadczenie w zakresie gwarancji należytego wykonania zadania).


Jak wypełnić dokumenty?

Formularz wniosku można wypełnić na komputerze (wersja edytowalna) lub odręcznie po wydrukowaniu.

Ważne:
Wniosek podpisują osoby uprawnione do występowania w imieniu organizacji (zgodnie z jej statutem) lub osoby do tego właściwie umocowane (pełnomocnictwo).
Do pełnomocnictwa należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.
Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia pełnomocnictwa.
Do wniosku należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie przez wojewodę decyzji administracyjnej w wysokości 10 zł.
Obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej ciąży na organizacji pozarządowej i powstaje z chwilą złożenia wniosku o wpis na listę.

Wpłaty z tytułu opłaty skarbowej należy wnosić:
na numer konta Urzędu Miejskiego w Białymstoku Departamentu Finansów Miasta
BANK PEKAO S.A.
26 1240 5211 1111 0010 3553 3132


Kiedy złożyć dokumenty?    

Wniosek o wpis na listę można złożyć w dowolnym terminie.


Gdzie załatwię sprawę?   

Dokumenty możesz wysłać:
•    poprzez elektroniczną platformę ePUAP, używając podpisu kwalifikowanego
•    pocztą tradycyjną na adres:
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Wydział Programów Rządowych i Funduszy Europejskich
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
•    osobiście w Kancelarii Ogólnej Urzędu – pokój nr 9, parter.


Co zrobi urząd?     

Wyda decyzję administracyjną w przedmiocie wpisu organizacji pozarządowej.

  • Wpisze na listę, w przypadku kompletności wniosku i spełnienia wymagań określonych przepisami.
  • Wezwie do uzupełnienia wniosku, w przypadku braku któregokolwiek z wymaganych dokumentów. Jeśli nie uzupełnisz braków w określonym terminie, wniosek nie zostanie rozpatrzony.
  • Odmówi wpisu na listę, jeśli w okresie dwóch lat poprzedzających złożenie wniosku o wpis na listę, twoja organizacja nie rozliczyła się z dotacji przyznanej na wykonanie zadania publicznego lub wykorzystała dotację niezgodnie z celem jej przyznania, jak również ta organizacja pozarządowa, z którą starosta rozwiązał umowę lub nie spełnia warunków wymaganych do uzyskania wpisu. Termin dwóch lat biegnie od dnia rozliczenia się z dotacji i zwrotu nienależnych środków wraz z odsetkami albo rozwiązania umowy.


Jaki jest czas realizacji?    

Wniosek rozpatrzony zostanie w terminie 1 miesiąca od dnia jego złożenia.

Wpis na listę nastąpi wtedy, gdy decyzja wydana przez Wojewodę Podlaskiego w przedmiocie wpisu organizacji pozarządowej na listę, stanie się ostateczna tj.: po upływie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o wpisaniu na listę.  
Jeśli w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o wpisaniu na listę, organizacja złoży do Wojewody Podlaskiego  oświadczenie o rezygnacji z prawa do wniesienia odwołania, decyzja staje się ostateczna z dniem doręczenia takiego dokumentu do Wojewody Podlaskiego.


Jak się odwołać?    

Od decyzji możesz złożyć odwołanie do Ministra Sprawiedliwości, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Informacje dodatkowe:

Organizacja pozarządowa wpisana na listę zobowiązana jest zgłaszać Wojewodzie Podlaskiemu zmiany danych organizacji (np. zmiana nazwy lub adres siedziby), zmiany statutu lub innego wewnętrznego dokumentu organizacji, który spowoduje zaprzestanie prowadzenia działalności w zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub nieodpłatnej mediacji.


Informację o zmianie można złożyć:

•    poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP
•    pocztą tradycyjną na adres:
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Wydział Programów Rządowych i Funduszy Europejskich
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
•    lub osobiście w Kancelarii Ogólnej Urzędu – pokój nr 6, parter


Podstawa prawna:   

- Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 945)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.)

 

Załączniki do karty:   

  1. Warunki ubiegania się o wpis na listę organizacji pozarządowych uprawnionych do prowadzenia punktów na terenie województwa podlaskiego <pobierz>
     
  2. Wzór - Wniosek o wpis na listę organizacji pozarządowych uprawnionych do prowadzenia punktów na terenie województwa podlaskiego <pobierz>
     
  3. Wzór - Oświadczenie w zakresie gwarancji należytego wykonania zadania <pobierz>


Kartę opracował:

Anna Klebanowska

Kartę zatwierdził:  

Jarosław Cezary Worobiej – Dyrektor Wydziału Programów Rządowych i Funduszy Europejskich


Karta obowiązuje od:

17 czerwca 2021 r.
 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..