2016-11-28
Struktura organizacyjna i zadania Wydziału
Wykaz komórek organizacyjnych Wydziału:
- Oddział Administracji Architektoniczno – Budowlanej I instancji
- Oddział Administracji Architektoniczno – Budowlanej II instancji
- Odział Administracji Architektoniczno – Budowlanej w Łomży
- Oddział Zagospodarowania Przestrzennego
- Stanowisko pracy do spraw organizacyjnych.
Do zadań Wydziału Architektury i Budownictwa należy w szczególności prowadzenie spraw:
1. W zakresie administracji architektoniczno-budowlanej I instancji:
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach udzielania pozwoleń na budowę i przyjmowania zgłoszeń zamiaru wykonania robót budowlanych dla obiektów i robót budowlanych:
- hydrotechnicznych piętrzących, upustowych, regulujących, melioracji podstawowych oraz kanałów i innych obiektów służących kształtowaniu zasobów wodnych i korzystaniu z nich wraz z obiektami towarzyszącymi,
- dróg publicznych krajowych i wojewódzkich wraz z obiektami i urządzeniami służącymi do utrzymania tych dróg i transportu drogowego oraz usytuowanymi w granicach pasa drogowego sieciami uzbrojenia terenu – niezwiązanymi z użytkowaniem drogi, a w odniesieniu do dróg ekspresowych i autostrad - wraz z obiektami i urządzeniami obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,
- usytuowanych na obszarze kolejowym,
- lotnisk cywilnych wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi,
- usytuowanych na terenach zamkniętych,
- dotyczących strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych, o których mowa w ustawie o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych,
- elektrowni wiatrowych, w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych,
- sieci uzbrojenia terenu sytuowanych poza pasem drogowym drogi krajowej lub wojewódzkiej, jeżeli konieczność ich budowy lub przebudowy wynika z budowy lub przebudowy tej drogi,
- drogowych obiektów inżynierskich sytuowanych w granicach pasa drogowego drogi krajowej lub wojewódzkiej, niezwiązanych z tymi drogami,
- dróg gminnych lub powiatowych, jeżeli konieczność ich budowy lub przebudowy wynika z budowy lub przebudowy drogi krajowej lub wojewódzkiej,
- zjazdów z dróg krajowych i wojewódzkich, w rozumieniu art. 4 pkt 8 ustawy o drogach publicznych,
- sieci przesyłowych, w rozumieniu art. 3 pkt 11a ustawy Prawo energetyczne,
- rurociągów przesyłowych dalekosiężnych służących do transportu ropy naftowej i produktów naftowych, - prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących pozwoleń na budowę oraz w sprawach udzielania zezwoleń na realizację inwestycji drogowych, w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich, na podstawie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych,
- prowadzenie w formie elektronicznej rejestrów wniosków o pozwolenie na budowę, rejestrów decyzji o pozwolenie na budowę obiektów i robót budowlanych i rejestrów zgłoszeń robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę, przyjmowanych na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 19a ustawy Prawo budowlane, dla których Wojewoda jest organem I instancji i przekazywanie ich do organu II instancji,
- przekazywanie do organu nadzoru budowlanego (WINB) kopii ostatecznych decyzji o pozwoleniu na budowę wraz z zatwierdzonym projektem budowlanym oraz kopii innych decyzji, postanowień i zgłoszeń wynikających z przepisów Prawa budowlanego,
- prowadzenie postępowań dotyczących oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w ramach prowadzonego postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę inwestycji należących do właściwości Wojewody, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich oraz lotnisk użytku publicznego,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących zezwoleń na realizację lotnisk użytku publicznego,
- prowadzenie rejestrów wniosków o pozwolenie na budowę i rejestrów decyzji o pozwolenie na budowę obiektów i robót budowlanych na terenach zamkniętych, dla których Wojewoda jest organem I instancji,
- prowadzenie postępowań w sprawie wstrzymania, prowadzonych przez organy nadzoru budowlanego, egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym,
- wydawanie decyzji o pozwoleniu na budowę sieci telekomunikacyjnych na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych,
- zamieszczanie na stronie BIP informacji o wniesionych do tut. organu zgłoszeniach robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę, przyjmowanych na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 19a Prawo budowlane,
- przyjmowanie zgłoszeń robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę, na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 19a ustawy Prawo budowlane, w zakresie sieci energetycznych obejmujących napięcie znamionowe nie wyższe niż 1 kV, wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych i telekomunikacyjnych, które wymagają sporządzenia projektu budowlanego,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie udzielania pozwoleń na budowę strategicznych inwestycji w zakresie sieci elektroenergetycznych przesyłowych, na podstawie ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie udzielania pozwoleń na budowę inwestycji w zakresie terminalu, na podstawie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu,
- wydawanie decyzji w sprawie koordynacji robót budowlanych obejmujących obiekty i roboty budowlane, o których mowa w art. 82 ust. 3 ustawy Prawo budowlane, na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju i usług sieci telekomunikacyjnych;
- prowadzenie postępowań w zakresie dokonywania wpisów w księgach wieczystych w zakresie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości na rzecz każdoczesnego gestora sieci, na podstawie ostatecznych decyzji Wojewody o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowych, jako organu I instancji oraz występowanie do właściwego sądu rejonowego z wnioskiem o dokonanie wpisu w ksiegach wieczystych;
2. W zakresie administracji architektoniczno – budowlanej II instancji:
- prowadzenie postępowań odwoławczych w sprawach określonych ustawą Prawo budowlane:
-rozpatrywanie odwołań od decyzji organów I instancji dotyczących: pozwoleń na budowę, przebudowę i rozbudowę obiektów budowlanych oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych lub ich części, pozwoleń na rozbiórkę, pozwoleń na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości, zgłoszeń: robót budowlanych, rozbiórki, zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych lub ich części, zgłoszeń z projektem budowlanym,
- rozpatrywanie odwołań od decyzji organów I instancji w sprawach dotyczących pozwoleń na budowę w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych,
- kontrolowanie terminowości wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę oraz decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowych na drogach powiatowych i gminnych,
- nakładanie kar finansowych za przekroczenie terminu wydawania pozwoleń na budowę, w stosunku do organu I instancji, - prowadzenie postępowań odwoławczych w sprawach dotyczących zezwoleń na realizację inwestycji drogowych – w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych, na podstawie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych,
- prowadzenie postępowań nadzwyczajnych jako organ I instancji,
- prowadzenie postępowań nadzwyczajnych jako organ odwoławczy od decyzji starostów dotyczących wznowienia postępowania lub zmiany decyzji,
- rozpatrywanie odwołań od rozstrzygnięć dotyczących egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym prowadzonych przez organy I instancji administracji architektoniczno-budowlanej,
- rozpatrywanie odwołań od decyzji starostów z zakresu koordynacji robót budowlanych i rozstrzygania sporów o udostępnienie informacji wydanych na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych,
- sprawowanie nadzoru instancyjnego w zakresie właściwego przestrzegania przepisów prawa budowlanego, w szczególności:
- zgodności projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innymi aktami prawa miejscowego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu, a także wymaganiami ochrony środowiska,
- zgodności projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, - przeprowadzanie kontroli zewnętrznej organów administracji architektoniczno-budowlanej I instancji realizujących zadania własne z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej,
- współudział w kontrolach przeprowadzanych przez organy nadzoru budowlanego w organach administracji architektoniczno-budowlanej I instancji,
- rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji obywateli w sprawach dotyczących administracji architektoniczno-budowlanej I instancji,
- przygotowywanie merytorycznych odpowiedzi na zarzuty wnoszone w skargach do sądów administracyjnych na własne rozstrzygnięcia,
- reprezentowanie Wojewody na rozprawach przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym i Naczelnym Sądem Administracyjnym w celu obrony zajętego w skarżonym rozstrzygnięciu stanowiska,
- przeprowadzanie wizji lokalnych w terenie w zakresie prowadzonych postępowań,
- przeprowadzanie rozpraw administracyjnych;
3. W zakresie zagospodarowania przestrzennego:
- współudział w kształtowaniu polityki przestrzennej państwa w województwie poprzez opracowywanie wniosków do planu zagospodarowania przestrzennego województwa, wynikających z rządowej polityki regionalnej i programów rządowych,
- opiniowanie projektu planu zagospodarowania przestrzennego województwa pod względem wymogów formalno-prawnych dotyczących niezbędnego zakresu i formy planu, określonych w przepisach wykonawczych do ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
- opracowywanie wniosków do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, wynikających z rządowej polityki regionalnej i programów rządowych,
- uzgadnianie projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, w zakresie zgodności z ustaleniami programów sporządzanych przez ministrów i centralne organy administracji rządowej, służących realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym,
- wzywanie gmin do uchwalenia lub zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w przypadkach, o których mowa w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
- sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i wydawanie zarządzeń zastępczych w przypadku określonym w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
- opracowywanie wniosków do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, wynikających z rządowej polityki regionalnej i programów zadań rządowych,
- uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie zgodności z zadaniami rządowymi zawartymi w programach sporządzanych przez ministrów i centralne organy administracji rządowej, służących realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym,
- opiniowanie w zakresie zgodności z prawem, uchwał uchwalających studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego i plan zagospodarowania przestrzennego województwa,
- wydawanie postanowień w sprawie stwierdzenia zgodności z prawem warunków zabudowy i zagospodarowania terenu przedkładanych przez wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast w trybie przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
- wydawanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji o warunkach zabudowy w odniesieniu do terenów zamkniętych,
- uzgadnianie, w zakresie zadań rządowych, decyzji o warunkach zabudowy wydawanych przez wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast w trybie przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
- wzywanie wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast do wydawania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym lub wojewódzkim w sytuacjach określonych w przepisach ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
- prowadzenie rejestru wydanych decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego na terenach zamkniętych,
- rozpatrywanie, na podstawie art. 229 Kpa, skarg dotyczących zadań lub działalności organów samorządu gminnego, powiatowego i województwa w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego,
- prowadzenie, jako organ I instancji, postępowania administracyjnego w sprawach dotyczących ustalenia lokalizacji linii kolejowych o znaczeniu państwowym, na wniosek PKP PLK S.A. lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego, w trybie i na zasadach określonych w ustawie o transporcie kolejowym,
- wydawanie decyzji o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej w odniesieniu do zamierzenia inwestycyjnego na terenie województwa, w trybie i na zasadach określonych w ustawie o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych,
- wydawanie opinii do wniosku inwestora o ustalenie lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej w zakresie zadań rządowych służących do realizacji inwestycji celu publicznego, o których mowa w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
– w odniesieniu do terenów nieobjętych planami zagospodarowania przestrzennego, - wprowadzanie obszaru udokumentowanego złoża kopaliny albo obszaru udokumentowanego kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i wydawanie w tej sprawie zarządzenia zastępczego, w przypadku określonym w ustawie Prawo geologiczne i górnicze,
- opiniowanie, w zakresie zgodności z prawem, uchwał w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych z jakich mogą być wykonane,
- opiniowanie, w zakresie zgodności z prawem, uchwał w sprawie audytu krajobrazowego,
- wydawanie decyzji o ustaleniu lokalizacji strategicznej inwestycji w zakresie sieci elektroenergetycznej przesyłowej,
- opiniowanie projektu gminnego programu rewitalizacji w zakresie zgodności z zadaniami rządowymi służącymi realizacji celu publicznego określonego w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami;
- wydawanie decyzji o ustaleniu lokalizacji w zakresie terminalu w odniesieniu do zamierzenia inwestycyjnego na terenie województwa, w trybie i na zasadach określonych w ustawie o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu.